Po stávce už jsou scenáristé v plné práce a šéfové jednotlivých televizních stanic spřádají své plány na sezónu 2008/2009. V září jdou školáci do škol a nové seriály do televizí. Nebo ty staré s vyššími číslovkami, pokud vás zajímá, co se chystá, čtěte dál.

Obnoveny budou následující seriály: Heroes (třetí sezóna), Dr. Who (čtvrtá sezóna), Světla páteční noci (třetí sezóna), Monk (sedmá sezóna), Prison Break (čtvrtá sezóna), Zoufalé manželky (pátá sezóna), Chirurgové (pátá sezóna), Ztracení (pátá sezóna) nebo Ošklivka Betty (třetí sezóna)... to jsou ty nejslavnější ze zatím ohlášených.

Proč? Jak? Kudy? A co se stane s dalšími oblíbenými seriály? Pojďme se teď podívat na problematiku, které se doposud na MovieZone příliš prostoru nevěnovalo. Totiž na televizní ratingy. V Americe funguje tzv. Nielsen TV rating, což je systém, který užívá víc než stovka různých zemí. Výstupními hodnotami (založenými podobně jako u českých people-metrů na odhadech) jsou samotný rating/share a počet diváků. Rating je procentuálním vztahem k množství televizních přijímačů v zemi (USA mělo koncem srpna 2007 nějakých 113 milionů televizí), share je potom procentuálním vztahem k aktuálně zapnutým přijímačům. Takže když máte číslo 7/17, znamená to, že rating je sedm procent a share sedmnáct procent. Pro zjednodušení vaší matematiky ale postačí definitivní počet diváků (producenti stanic ale stejnou důležitost přikládají ratingu, mnohdy můžete mít větší rating a menší počet diváků). Kromě people-metrů si Američané též vedou deníčky (vybrané demografické vzorky za tuto pečlivou činnost dostávají třicet dolarů týdně), které Nielsen analyzuje a upravuje podle nich čísla. Ale dosti teorie, vás jistě zajímají ta čísla.

Nielsen operuje od roku 1923, takže máme docela slušný přehled o nejlépe hodnocených televizních show.

Dallas (1981, 1982, 1984)
Dynastie (1985)
Cosby Show (1986-1990)
Na zdraví (1991)
Kutil Tim (1994)
Seinfeld (1995, 1998)
Pohotovost (1996-97, 1999)
Přátelé (2002)
CSI (2003-04)
American Idol (2005-07)

Vývoj směrem k reality show je asi jasně vidět, ostatně jak uvidíte níže, American Idol už asi nikdo nesestřelí. Určitě by vás ale zajímalo, jak jsou na tom konkrétní pořady. Letošní oscarová show měla např. 32 milionů diváků (v Americe). To jsou čísla o kterých se dnešním seriálům může jenom zdát. Ale nebylo tomu tak vždycky. Poslední epizodu M*A*S*H sledovalo neuvěřitelných 100 milionů lidí (pro srovnání: Super Bowl má kolem 90-100 milionů diváků), podobně rekordní v rámci seriálu byl i díl "Kdo zastřelil J.R." v rámci Dallasu (41.5 milionu domácností). V obou případech to znamenalo rating přes padesát procent, což je dnes čirá sci-fi, kterou nabourala jenom poslední epizoda Přátel (52 milionů diváků). Přesto se řadě dnešních seriálů daří celkem dobře.

Ano, teď to úplně nejzajímavější. Některá čísla vás možná překvapí. Rozhodně budeme rádi, když si k tomu v komentářích řeknete svoje. Snad vám tahle malá žebříčková vložka trochu rozšířila obzory. Třeba vás donutí víc fandit vašim favoritům, případně pochopit úpadek jiných.

Na vrcholu našeho žebříčku stojí Dr. House. Startoval v roce 2004 se slušnými 13 miliony diváky a sezónu od sezóny ukrajuje čím dál tím víc. Loni končil s 19.5 miliony diváků (průměr za sezónu, nejlepší epizoda vůbec měla skoro 30 milionů). Foxové mohou být z House doslova na větvi, protože roste jako z vody. Pro srovnání třeba taková Čtyřiadvacítka, kterou nám TV Nova prezentovala jako nejúspěšnější seriál všech dob, nikdy nepřelezla sezónní průměr 13.8 milionu diváků (startovala na 9, loni končila na 13, což byl pokles asi o 8 procent oproti předchozí sezóně). Ani Sarah Connor Chronicles zřejmě nebude slavit extrémní úspěch, i když průměr 9 milionů a vysoký podíl DTV diváků (nahraju si to a do týdne se na to podívám) by mohl Fox přesvědčit o tom, že polovičatá sezóna (končí v pondělí, desátou epizodou, která je dvoudílem) by si zasloužila pokračování. Potíž je v tom, že pilotní díl měl 18 milionů, druhý díl 10 milionů a ten poslední nějakých sedm. Tenhle trend by ještě mohl Sarah Connor nadělat dost starostí. Rozhodne až finále.

Ve vyšší lize, které rozhodně nehrozí "sekera", se pohybují Chirurgové (ve druhé sezóně kulminovali někde na 19, teď mají 15.5 milionu diváků) nebo Zoufalé manželky (stabilních 19 milionů). Je to slušně daleko od Ztracených (13M), Hrdinů (11M) nebo Prison Breaku (9M). Všichni jmenovaní zaznamenali letos pokles, ale přesto jdou dál. Ostatně pořád jsou to velmi slušná čísla a navíc hodně záleží na tom, na kterém kanále operujete. Takový Smallville vesele brázdí nové sezóny se sledovaností čtyři miliony (maximum bylo šest). Pořady na kabelovkách (Monk, Dexter, Stargate) nemá smysl zahrnovat, protože k nim nemají přístup všichni, nicméně mnohé možná překvapí, že seriály jako NCIS (běží i u nás) mají přes 10 milionů.

A jen tak mimochodem, nejsledovanějším seriálem všech dob bylo mistrovství světa ve fotbale v roce 2006. Každý zápas zhlédlo v průměru 1,2 miliardy lidí. Sportem k vyšším ratingům. :)