Svět patří Coenům. Dlouho to vypadalo na královské dělení, kdy se Tahle země není pro starý podělí o slávu s Až na krev a Pokáním (podobně jako na Glóbech či na předávání cen BAFTA), díky tomu, že Coeni nakonec shrábli cenu za biják roku i nejlepší režii, ale bude patřit rok 2008 drsné adaptaci knihy Cormaca McCarthyho. Ta sice nemá v Rvropě kdovíjak nadšené reference, historii to ale zajímat nebude. Coeni mají čtyři sošky, z toho rovnou tři důležité (film, režie, scénář) a jednu nezapomenutelnou za hříbečkoidního Javiera Bardema ve vedlejší úloze. Každopádně i letos vyhrál film, který rozhodně neprovází jednohlasné nadšení a v souvislosti se kterým se často zmiňuje slovo „hype“.

Ale popojedem... Nejnašlapanější kameramanské kategorie skončila trochu překvapivým triumfem Roberta Elswita za Až na krev, naopak v oblasti scénářů se hrálo těžce na jistotu, když mezi adaptacemi zvítězili již zmínění bratři Coenové a v „originálech“ Diablo Cody za Juno. Přiznám se, že její sošku bych z fleku předal Ellen Page, která ten film udělala ještě víc. Ale co člověk, to názor. Ještě že tu jsou zjevení á la hudba z Pokání - a z hlavy Daria Marianelliho -, jež se líbí jednoduše všem. Předpokládány, ale krásně padnoucí Oscar!

I herci si rozdali sošky víceméně dle očekávání. Na vítězství Daniela Day-Lewise a Javiera Bardema by si vsadil asi úplně každý, u žen byla situace složitější, takže se mohla prosadit i Tilda Swinton - a byla to jediná soška pro Michaela Claytona. V případě nejlepší herečky v hlavní roli se Akademie znovu rozhodla ocenit kompletní tělesnou transformaci, proto zvítězila nalíčená, rozklepaná a skřehotající Marion Cotillard v kůži Edith Piaf. Mimochodem, Marion je za stejnou kreaci nominována na Českého lva, pevně proto doufejme, že se příští týden nedočká porážky od Ivy Bittové nebo Daniely Kolářové. Zas bychom měli z ostudy kabát ...

Středoevropané měli dnes večer hned dvojí důvod k radosti. Rakušané si odnesli prvního Oscara za nej zahraniční film díky Ďáblově dílně, českou hrdost zapříčinila Markéta Irglová, která s Glenem Hansardem úspěšně rozbila blok písní z Kouzelné romance. Once sklidilo zasloužený potlesk hned několikrát a Markéta samotná si vychutnala jeden z nejmilejších momentů celého večera, když ji Jon Stewart improvizovaně dovedl na pódium a umožnil jí ještě jednou poděkovat (poprvé jí už nefungoval mikrofon). Pár sekund navíc se zjevně promíjí i v tak sledované a pro svou délku věčně proklínané show. Good. (viz YouTube

V technických kategoriích triumfovalo Bourneovo ultimátum, které válelo v obou zvukových disciplínách (fakt je nutné je oddělovat?) i ve střihu. Poněkud monotónní, leč těžko zpochybnitelný byl výběr Akademie. Podobně jako vítězství Ratatouille mezi animáky. Triumf Zlatého kompasu v oblasti vizuálních efektů se naopak stane hodně častým předmětem diskuzí a nářků, protože nepříliš úspěšný megadigitální slet zvířátek nám ... nám nějakou revoluci nenabídl. Na rozdíl od Transformerů, kteří i přes svou nadupanost ostrouhali ve všech třech oscarových přihrádkách, což jednoduše mrzí. V maskách se i díky malé konkurenci prosadila Edith Piaf, v kostýmech vládla historie díky Královně Alžbětě a za výpravu se docela nečekaně tleskalo „provařené Burtonovské kreaci“ ze Sweeneyho Todda.

Obecně se dá říct, že Oscaři letos vyměnili zelenou barvu za politiku. Jon Stewart, který estrádou provázel s mnohem větší suverenitou než před dvěma lety, svými glosami často obstřeloval prezidentské kandidáty, v dokumentech se propíraly hlavně průšvihy svázané s působením Bushovy administrativy (nakonec zvítězilo Taxi to the Dark Side) a jednu z kategorií dokonce vyhlásili američtí mariňáci nasazeni na Blízkém východě. Otravné agitace se ale nekonaly, i proto byli letošní Oscaři svižní, příjemní a o úroveň milejší než loni. Prsty v tom mělo jistě i osmdesátileté bilancování, dojemné střihové bloky, v nichž se rekapitulovaly všechny „nej filmy“, loučilo se s nebožtíky (Antonioni, Bergman, Ledger a další a další...) a neopakovatelnou vůni Oscarů hezky zachycovaly vzpomínky těch, kteří si směli plešouna potěžkat ve vlastních dlaních (Spielberg, Douglas, Elton John atd.). Palec nahoru. Jen tak dál.

Galerie k prohlédnutí zde (thanx to mihhi).

NOMINACE A VÍTĚZOVÉ:

Nejlepší film roku
Pokání
Juno
Michael Clayton
Tahle země není pro starý
Až na krev

Nejlepší režie
Julian Schnabel (Skafandr a motýl)
Jason Reitman (Juno)
Tony Gilroy (Michael Clayton)
Ethan a Joel Coenovi (Tahle země není pro starý)
Paul Thomas Anderson (Až na krev)

Nejlepší adaptovaný scénář
Pokání (Christopher Hampton)
Daleko od ní (Sarah Polley)
Skafandr a motýl (Ronald Harwood)
Tahle země není pro starý (Ethan a Joel Coenovi)
Až na krev (Paul Thomas Anderson)

Nejlepší původní scénář
Juno (Diablo Cody)
Lars and the Real Girl (Nancy Oliver)
Michael Clayton (Tony Gilroy)
Ratatouille (Jan Pinkava, Jim Capobianco, Brad Bird)
The Savages (Tamara Jenkins)

Nejlepší herec v hlavní roli
George Clooney (Michael Clayton)
Daniel Day-Lewis (Až na krev)
Johnny Depp (Sweeney Todd)
Tommy Lee Jones (In the Valley of Elah)
Viggo Mortensen (Východní přísliby)

Nejlepší herec ve vedlejší roli
Casey Affleck (Zabití Jesseho Jamese zbabělcem Robertem Fordem)
Javier Bardem (Tahle země není pro starý)
Philip Seymour Hoffman (Soukromá válka pana Wilsona)
Hal Holbrook (Utěk do divočiny)
Tom Wilkinson (Michael Clayton)

Nejlepší herečka v hlavní roli
Cate Blanchett (Královna Alžběta: Zlatý věk)
Julie Christie (Daleko od ní)
Marion Cotillard (Edith Piaf)
Laura Linney (The Savages)
Ellen Page (Juno)

Nejlepší herečka ve vedlejší roli
Cate Blanchett (I'm Not There)
Ruby Dee (Americký Gangster)
Saoirse Ronan (Pokání)
Amy Ryan (Gone Baby Gone)
Tilda Swinton (Michael Clayton)

Nejlepší animák roku
Persepolis
Ratatouille
Divoké vlny

Nejlepší výprava
Americký gangster
Pokání
Zlatý kompas
Sweeney Todd
Až na krev

Nejlepší kamera
Zabití Jesseho Jamese ... (Roger Deakins)
Pokání (Seamus McGarvey)
Skafandr a motýl (Janusz Kaminski)
Tahle země není pro starý (Roger Deakins)
Až na krev (Robert Elswit)

Nejlepší kostýmy
Across the Universe
Pokání
Královna Alžběta: Zlatý věk
Edith Piaf
Sweeney Todd

Nejlepší střih
Bourneovo ultimátum
Skafandr a motýl
Utěk do divočiny
Tahle země není pro starý
Až na krev

Nejlepší cizojazyčný film
Beaufort (Izrael)
The Counterfeiters/Ďáblova dílna (Rakousko)
Katyn (Polsko)
Mongol (Kazachstán)
12 (Rusko)

Nejlepší masky
Edith Piaf
Norbit
Piráti z Karibiku: Na konci světa

Nejlepší hudba
Pokání (Dario Marianelli)

Lovec draků (Alberto Iglesias)
Michael Clayton (James Newton Howard)
Ratatouile (Michael Giacchino)
3:10 to Yuma (Marco Beltrami)

Nejlepší píseň
"Falling Slowly" (Once)
"Happy Working Song" (Kouzelná romance)
"Raise It Up" (August Rush)
"So Close" (Kouzelná romance)
"That's How You Know" (Kouzelná romance)

Nejlepší střih zvukových efektů
Bourneovo ultimátum
Tahle země není pro starý
Ratatouille
Až na krev
Transformers

Nejlepší zvuk
Bourneovo ultimátum
Tahle země není pro starý
Ratatouille
3:10 to Yuma
Transformers

Nejlepší triky
Zlatý kompas
Piráti z Karibiku: Na konci světa
Transformers