Jedna miliarda dolarů. Přesně o tolik přišli všichni účastníci ve hře zvané Stávka hollywoodských scenáristů. Jenom na platech scenáristů a všech navazujících profesí to dělá něco přes 300 milionů. Stávka začala 5. listopadu 2007 a její konec je momentálně v nedohlednu. Přišli jsme o Zlaté Glóby, dost možná přijdeme o Oscary. Seriálová produkce v L.A. se definitivně zadřela a vznikají už jen reality show (i ty mají vlastní scenáristy, ale WGA v této oblasti nemá dostatečně dlouhé prsty, tyto pořady jsou zatím prezentovány jako "neskriptované") nejhrubšího zrna.

Zatímco menší hráči už se domluvili (dlouhatánský seznam společností postižených stávkou najdete zde) a brzy se tak rozeběhnou práce na filmech od Weinstein Company, Marvel, Lions Gate Films a dalších, velká studia se nehodlají vzdát jen tak snadno. A s nimi přirozeně trpí i televizní scéna, protože většina opravdu duležitých stanic je vlastněna právě největšími hollywoodskými hráči (Warner, Universal, Fox, Sony). A krize v televizi nebude malá. NBC si pochvaluje, že díky absenci nákladných pilotních dílů ušetří až 50 milionů (byla zrušena práce na dvou tuctech projektů), ale výsledkem bude, že se do podzimu nejen nedočkáme nových sezón, ale především nových seriálů (i kdyby stávka v dohledné době čekala, primární péče bude věnována rozjetým sériím). Na liduprázdných televizních placech v L.A. mimochodem ušlý zisk dělá 160 milionů dolarů týdně.

Ačkoliv jsou jednání opět v plném proudu, vyjednávací komise scenáristů pořád nešetří velkohubými prohlášeními, která už provokují nejen producenty, ale i veřejnost. Jednostranná podpora scenáristům tak v posledních týdnech inkasovala několik trhlin. Už od začátku stávky se přitom objevují hlasy, které se ptají po tom, proč se kolem všeho dělá tolik humbuku, když by přece studia mohla najímat scenáristy mimo WGA. Tahle problematika je ovšem poněkud složitější a jednoznačné vysvětlení jako by neexistovalo.

Jednak má WGA dlouhodobou smlouvu se všemi studii o tom, že ona jediná je oprávněna schvalovat scenáristické "credits" (pokud nejste členem asociace, vaše jméno se do titulků nedostane), druhak zajišťuje tisícům scenáristů obživu. Jejich honorář má totiž pevnou složku (honorář za odevzdaný scénář) a potom něco na způsob autorizačních poplatků či tantiém. Pokaždé když je film/epizoda seriálu odvysílán v televizi nebo si někdo koupí DVD či zajde do kina, dostane scenárista nějaké pikoprocento ze zisku. To mu jde nejen na penzi, ale i do kapsy, pokud je to někdo opravdu dobrý a "jeho" filmy se dobře prodávají. Právě tuto pohyblivou část zisku si jako sólista nikdy nevyjednáte (navíc sólové smlouvy se studii v podstatě neexistují, WGA vládne pevnou rukou) a studiím se hodí, že existují pro všechny stejné podmínky a nikdo je neotravuje s papírováním či "smlouváním". Chceš, nechceš... běž domů nebo piš.

Proto teď stávkují všichni. Většina zahraničních asociací vyjádřila WGA podporu (včetně britské), přičemž WGA samozřejmě hrozí všem nečlenům, že pokud prodají v době stávky scénář, nikdy nebudou do asociace přijati. A ve chvíli, kdy se stávka vyřeší, studia o lidi vně asociace nebudou mít zájem. Proto se do práce nikdo nehrne. Co se týče členů asociace, ti mají zakázáno se s producenty byť jen scházet. Kdokoliv zkusí cokoliv, bude označen za zrádce a potrestán (pravděpodobně vysokou pokutou nebo vyloučením). Je sice zajímavé, že na stránkách asociace producentů se objevuje termín plnohodnotný člen asociace a finančně závislý člen, přičemž jako druhý jmenovaný jen platíte zálohy (a máte tedy veškeré výhody, včetně penze a oněch reziduálních příjmů), ale můžete vesele pracovat dál a kašlat na stávku, jediné co vás mine budou každoroční večírky pořádané v sídle WGA. Tak jednoduché to ale zjevně není, protože jinak by se to v Hollywoodu hemžilo pracujícími pisálky.

Za takhle nekompromisní systém si tedy Hollywood může sám. Na většině informačních zdrojů se dozvíte, že pokud nejste členem WGA, je prakticky nemožné, abyste získal práci u filmu nebo televize. A kdo nestávkuje s nimi, stávkuje proti nim a bude vyhozen na dlažbu, případně nevpuštěn do dveří.

Po necelých třech měsících už přestávají být roztomilé hlášky "dobře jim tak", protože Hollywood už teď ve velkém přichází o šikovné lidi. Studia využila stávky k masivnímu propouštění a televizi zaplevelil ještě víc tzv. reality mor. A nemyslete si, že víte, jak vypadá dnešní reality show. To co vidíte na českých kanálech jsou předvčerejší zprávy. Nápady docházejí a tak se objevují pořady jako Kid Nation, kde se parta desetiletých dětí snaží ve westernovém městečku vybudovat fungující společnost (!). A mohli bychom pokračovat dál a dál (stačí jen vyjmenovat show "Kdo si vezme burana", "Kdo si vezme mého taťku", "Kdo si vezme mého psa" apod.). Vážně chceme budoucnost prošpikovanou tímhle svinstvem? Možná už je trochu pozdě na něj nadávat, stačí se podívat na žebříčky (a prodejnost DVD, Laguna Beach v Americe válcuje i ty největší blockbustery :). Hollywood se oklepe, ale obávám se, že ještě pár týdnů a jeden z posledních hřebíčků do televizní rakve bude zpečetěn.