Tisíckrát denně v české kotlině lamentujeme nad tím, jak natočit za malé peníze velké filmy. A nejde teď o to, aby se vám před objektivem proháněl drak, nerezový robot z jiné galaxie nebo armáda naštvaných mimozemšťanů. Monstrum možná nevypadá jako ten nejlevnější z nezávisláků letošního roku a svou fazónu šperkuje poměrně slušnými triky, ale podařilo se mu zaplatit svůj rozpočet během otvíracího víkendu a navzdory pětadvacetimilionovým nákladům se o něm mluvilo o dost hlasitěji než o čistokrevných blockbusterech. Už dnes je považován za triumf moderního marketingu, ale také se zařadí do kategorie filmů, co vydělaly několikanásobek svého rozpočtu. Jako o filmu, který potřeboval málo, aby ukázal mnoho.

A není to jenom o Monstru. Kdo sleduje hollywoodské mravenčení poslední dva roky, ten si musí být vědom rozevírajících se nůžek mezi superdrahými trháky nebo sequely (rozpočty od 140 milionů výš) a levně vyrobenými hitovkami jako Zbouchnutá, Disturbie a nebo Třístovka (tam jde o nasazení nové technologie, která pomohla snížit náklady o celou jednu ligu). Podobné recepty a "kliky" by se hodily nejen českým filmařům. Pojďme se na pár z nich mrknout. 

Sežeňte si... dobrého kamaráda

Známosti jsou v Hollywoodu základ. Chodíte hrát golf s Georgem Clooneym? Líbí se Tomu Cruisovi vaše sbírka mamutů? Hvězda si pak zahraje ve vašem nezávisláku a vy máte s trochou štěstí na příště vystaráno. Další možnost je nosit pár let kafe a pomalu stoupat po společenském žebříčku, abyste mohli pak svého úspěšného kamaráda požádat o menší výpomoc (Matt Reeves se s J.J. Abramsem poprvé setkal na studentském festivalu 8mm filmů, musel tedy čekat dlouho a paběrkovat na nejrůznějších televizních seriálech). Někdy vám hvězda sama skočí do náruče, zvlášť pokud je vyhaslá nebo se nudí. Patrick Swayze v Univerzální uklízečce, Sandra Bullock a Brendan Fraser v Crash, ale především legendy let dávno minulých v Tarantinových filmech (John Travolta je samozřejmě případ za všechny). Pokud bychom šli hlouběji, do filmů, ve kterých se opravdu šetří každý dolar, můžeme zmínit třeba Dannyho Glovera v prvním Saw, Billa Murrayho ve Ztraceno v překladu. Méně schůdná cesta je, že musíte mít vážně hodně cool portfolio a nějakého zručného scenáristu na krku. Pak vám na palubu naběhnou i velké hvězdy (Jim Carrey a Kate Winslet ve Věčném svitu, Will Ferrell v Horší už to nebude). Ale občas se stane i zázrak. Stačí když předvedete psí oči a do náruče vám skočí Natalie Portman (Garden State).

Miřte na Oscary

Slibte tvůrcům Oscara a budou pracovat zadarmo. Čert vem, že to nakonec nevyjde, stačí když tu bude alespoň mikroskopická šance. Většina Coenovic filmů je točená za pětník a přesto v nich hrají největší hvězdy. A to prosím za sošku, jejichž tržní hodnota je srovnatelná s penězi, které Tom Cruise inkasuje, když dvakrát pohne levým (LEVÝM!) obočím. Něco na tom Oscarovi je. A vědí to i producenti snímků bez hvězd. Klasická šeptanda a chytré žónglování s nasazením do kin vyneslo zejména cizojazyčným snímkům velké peníze. Dvousetmilionový Tygr a drak (rozpočet 17 milionů) je spíše výjimkou, ale jakmile se začne budovat šeptanda, můžete si gratulovat. Americká krása (rozpočet 15 milionů, celosvětově 356 milionů) nebo Bokovka (rozpočet 16 milionů, celosvětové tržby 109 milionů) se po nominačních večerech začaly šplhat do Top Tenů jako o život. A někdy ani nepotřebujete šermovat soškami, stačí prostě, když se o vás mluví. Oslavné recenze Juno (rozpočet 2.5 milionu, tržby zatím 90 milionů a stoupají) nebo Napoleon Dynamite (rozpočet 400 tisíc, tržby 46 milionů) jsou toho nejlepším příkladem. Jděte po kvalitě a pak se modlete. Když si vás všimnou poroty, jste za vodou.

Sežeňte si... vlivného recenzenta

Tohle je spíš úsměvný případ, nicméně úloha "nezaujatého" recenzenta se nesmí podceňovat. Americký tábor fanoušků se dělí na dvě náboženství. Jedna strana poslouchá na slovo Rogera Eberta, druhá pak Harryho Knowlese. Toho druhého si oblíbil utřinos Eli Roth a podstrčil mu svůj ultralaciný horor Cabin Fever (1.5 milionu). Knowles spustil propagační kampaň a Rothovo béčko koupili na Sundance festivalu zástupci Lions Gate Films. Snímek vydělal v kinech třicet milionů a Roth mohl natočit Hostel, který fungoval na podobném principu. Cestičku éře levných, šokantních hororů nové vlny ale samozřejmě prošlapal až Saw (rozpočet 1.2 milionu, celosvětové tržby 103 milionů). Eberta asi jen tak "neukecáte", ale pokud váš film protlačíte na festival a někdo ho koupí, hodný recenzent posléze může výrazně pomoct. Juno je kupříkladu Ebertovou jedničkou pro rok 2007. A davy se na něj jenom hrnou.

Sežeňte si... šikovného producenta

Producenti jsou základ. Těm musíte podlézat ze všeho nejvíc. Pokud má ten váš navíc image Toma Hankse, můžete si před ním už jenom kleknout. Za úspěch Mojí tlusté řecké svatby však mohla spíš propracovaná strategie nasazování do kin. Z Nii Vardalos, Hollywoodem se protloukající scenáristky a herečky, však nenadálý úspěch (film stál 5 milionů, vydělal neuvěřitelných 368) udělal hvězdu, přičemž koncept byl o pár let později přetaven ještě do televizního seriálu. Moje tlustá řecká svatba dodnes platí za etalon v oblasti úspěšné distribuční taktiky. U Svatby samozřejmě hrála roli celá řada faktorů. Snímek také vydělal podstatně větší část peněz ve státech, kde jsou početné národnostní menšiny. I to je ostatně o šikovnosti producentů, kteří umí i tisíckrát ohraný koncept výhodně prodat. Posledním hitem v této oblasti jsou černošské komedie Tylera Perryho, které vydělávají desetinásobek nákladů, ale mimo Ameriku se do kin v podstatě vůbec nedostanou (poměr tržeb je např. 50 milionů vs. 50 tisíc, ve prospěch domácích kin). Děsněj biják je podstatně mainstreamovější, ale s rozpočtem 19 milionů a tržbami 278 milionů se rozhodně řadí do kategorie dobře zužitkovaných nápadů.

Všude rozhlašte, že je to levné

Když už jste na svůj film neměli peníze, dejte to všem vědět předem. Producenti nemívají měkká srdce, ale někdy v podobných žalozpěvech vidí ideální marketingovou zbraň. Otevřené moře - film o dvou lidech, jednom žralokovi a hektarech mořské vody. Točili jsme na dědečkovu kameru, ve strýčkových neoprénech a žraloka jsme vyrobili z překližky. Vlastně si ani moc nevymýšleli. Film Otevřené moře pořídili za půl milionu, na tržbách z diváků vyždímali kolem 54 milionů. Zatraceně dobrý úlovek. Robert Rodriguez šel dokonce do testování drog (následky na sebe nenechaly dlouho čekat ;) a za utržené peníze (7000 dolarů) natočil El Mariachiho. Studio ho koupilo a vynaložilo další milion dolarů na reklamu a přepis pro kina. Snímek vydělal dva miliony a vedl k remaku (Desperado), který stál sedm milionů a vydělal celosvětově zhruba šestinásobek. Spielberg do svých Čelistí investoval požehnaných 12 milionů dolarů, ale film vznikal v poměrně spartánských podmínkách, aby se díky lákavému námětu a agresivnímu marketingu stal prvním opravdovým blockbusterem v dějinách (v roce 1975 vydělal celosvětově neuvěřitelných 471 milionů dolarů). Lucas ho trumfnul o dva roky později, když jeho Hvězdné války při rozpočtu 13 milionů vydělaly 513 milionů celosvětově (celkem 775 milionů i se všemi dalšími uvedeními v kinech). Oba filmy byly vzhledem ke svým žánrům a měřítkům považovány za velmi levné a jejich úspěch zaskočil úplně každého.

V domácích podmínkách je zřejmě nejslavnějším případem Svěrákova Jízda a historky typu "z JZD nám půjčili zadarmo traktor, kombajn i půlku dojiček", ale podobné legrace najdete u každého druhého filmu. Hodně se šetřilo i na Nudě v Brně, ale v domácí kinematografii bychom podobných případů našly tucty, takže nelze mluvit o nějakých vyložených raritách (v komentářích mne samozřejmě může kdokoliv doplnit).

Minimalizujte na dřeň

Za ušetřené peníze za obědy skutečně Pána prstenů nenatočíte. Můžete to zkusit, ale skončíte u posmívajících se spolužáků. Základem je rozmyslet si, co můžete se svým omezeným rozpočtem natočit. Filmaři v Hollywoodu jdou na to chytře, protože znají své mantinely. Proto Richard Linklater nechá pobíhat po městě dva cizince a konverzovat do zemdlení (Před úsvitem - rozpočet 2,5 milionu, tržby 23 milionů), proto se Joel Schumacher po dvojitém netopýřím průšvihu zavřel do Telefonní budky (rozpočet 10 milionů, tržby 100 milionů). Pro začátečníky bez slavného příjmení je samozřejmě nejsnažší jít do hororů. Buď nabídnete přemíru brutality v groteskním duchu (Živí mrtví Petera Jacksona), využijete populárního svátku (Halloween, Pátek Třináctého), skutečných událostí (Vymítač ďábla) nebo strašidelných historek (Texaský masakr motorovou pilou).

Když vám dojdou, tak si nějaké vymyslíte! Dostáváme se tím k Záhadě Blair Witch, která má co se marketingového hlediska týče (a "handheldového" vedení kamery) s Monstrem společného asi nejvíc. Tvůrci šli však tehdy ještě dál, když dlouhé týdny před premiérou uveřejňovali na internetu zaručené informace o čarodějnici z Blair Witch a masakru několika dokumentaristů, kteří ji chtěli představit světu. Vznikl vysoce improvizovaný, hyperlevný experiment, který svou ojedinělostí pohřbil jak výrazně učesanější sequel, tak kariéry většiny zúčastněných. Díky marketingu se však Blair Witch stal událostí sezóny a film za směšných 23 tisíc dolarů vydělal neuvěřitelných 249 milionů celosvětově (to je i po odpočtu všech srážek a skrytých nákladů pořád ještě zisk v řádu statisíců procent, což dělá z Blair Witch komerčně nejúspěšnější film všech dob v ohledu na poměr nákladů a tržeb).

Přestěhujte se co nejdál od Hollywoodu...

Nechcete, aby vám strkali peníze do kapsy a korumpovali tak váš vytříbený vkus? Přestěhujte se jinam! Ano, většina filmařů na to jde opačně - narodí se v Zapadákově a projekt za projektem se prohrabává do srdce Kalifornie. Dejte si ale pozor, abyste se zabydleli v té správné zemi. Ve Francii vám pomůže strýček Besson, v Hong Kongu si zaplatíte levnou kaskadérskou sílu a nějaký ten cirkusák už vám do země zaslíbené pomůže (už jim ale docházejí, tak si raději pospěšte), nejlepší by bylo skočit někam, kde už rovnou mluví anglicky. Velká Británie není špatná volba. Je tu spousta dobrých herců, ale ten akcent Američanům vadí. Spíš by vás chtěli zremakovat než ulovit. Zkuste Austrálii nebo Kanadu. Herecký artikl je tu jedničkový, točit můžete zadarmo v lese nebo v hangáru a pak už stačí jen geniálně jednoduchý nápad. V hlavě vám vyroste Kostka, Fido, Moucha nebo třeba Šílený Max (rozpočet 350 tisíc dolarů, tržby kolem 100 milionů). Austrálie má plno klokanů a báječných herců. Dalšího Mela Gibsona asi budete hledat dlouho, ale svého času stačil i Paul Hogan (Krokodýl Dundee stál 9 milionů australských dolarů a vydělal 360 milionů těch amerických).

Vymyslete novou technologii!

Tohle je hodně riskantní rada, ale může se vám hodit, pokud vaším oborem nejsou primárně filmy. Třeba jste se pár let patlali v kamrlíku ILM a máte úžasný nápad na film, který svým pojetím změní kinematografii. Můžete spojit hraný film s animákem tak, jak se o tom ještě nikomu nesnilo (Falešná hra s králíkem Rogerem stála 70 milionů, ale vydělala skoro pětinásobek), můžete udělat film odehrávající se ve virtuální realitě (Tron, Trávníkář) a zneužít tak přelomové efekty (které jsou dnes víceméně k smíchu). Můžete zkusit kompletně bluescreenový projekt (Sin City). Cesta pionýrů je ale krušná. Roberta Rodrigueze si budeme pamatovat jako jednoho ze zakladatelů virtuální kinematografie, ale z komerčního hlediska Sin City zastíní mnohem úspěšnější Třístovka. Může se vám ale také stát, že se dostanete do slepé uličky. Svět zítřka bylo dobrodružné retro vyrobené na koleně, v němž bylo digitální všechno krom herců. Bez účasti hvězd však do kina nikdo nepřišel a snímek sotva pokryl své skromné náklady.


Další filmy z poslední doby, které měly kliku (rozpočet/tržby - násobek): Fahrenheit 9/11 (6M/222M - 37x), Umučení Krista (30M/612M - 20x), Putování s tučňáky (8M/127M - 16x), Borat (18M/261M - 13x), Malá Miss Sunshine (8M/100M - 12x), Superbad (20M/169M - 8x), 300: Bitva u Thermopyl (65M/456M - 7x), Zbouchnutá (30M/218M - 7x), Jackass 2 (12M/85M - 7x), Walk the Line (28M/186M - 7x), 40 let panic (26M/177M - 7x)