J. J. Abramse už fakt musíme nazvat géniem audiovizuální kultury třetího tisíciletí. Ten chlap má totiž úspěch – a pokaždé s originálním nápadem, s novátorsky pojatým „starým konceptem“ nebo s dokonalým marketingem. Ač je mi mánie okolo Ztracených protivná, ač mě nebaví Alias a jakkoliv považuju trojku Mission: Impossible „jen“ za jeden z nejlepších akčňáků posledních let, fascinuje mě Abramsova schopnost své produkty zabalit do atraktivní omáčky a prodat je (pravda, u MI3 jej zradila hlava Toma Cruise). O Monstru bude napsáno ještě mnoho článků i odborných studií, dokonale totiž využilo možností nových propagačních technologií. I když vlna zájmu vzedmutá prvním teaserem postupně opadla, Abrams si okolo Vánoc elegantně pohrál s diváckými očekáváními a našponoval pomocí klipů, spotů, fotografií a falešných propagačních indicií napětí právě na polovinu letošního ledna. Samozřejmě mu to umožnila metoda „domácího videa“, která přímo vybízí k tomu, aby to nejdůležitější zůstalo divákům utajeno až do samotného uvedení v kinech (i Spielbergovská záliba v nedořečených náznacích se může jít zahrabat – roboty prostě na rozdíl od Monstra ukázat musíte). Otázku, jestli bude tenhle koncept úspěšný, však pomohl Abrams zodpovědět už v předstihu, a to díky minimalizací výrobních nákladů na oficiálních 25 milionů dolarů. Nejsou v nich sice zahrnuty prostředky na reklamu, patrně několikanásobně převyšující rozpočet filmu samotného, i tak si z nich člověk mohl snadno odpočítat, že i při průměrném zájmu diváků Monstrum vydělá.

U Paramountu si proto mohli mnout ruce už po prvním dnu promítání. Páteční tržby za 16,7 milionu rozhodly o jedničce s hvězdičkou na komerční vysvědčení, což jen stvrdilo celkových 41 milionů nastřádaných během víkendu. I s většími propady výnosů ve dnech následujících (přeci jen, rozhodující část publika chtěla určitě vidět Monstrum co nejdřív) by se originální útok na New York mohl zpeněžit za kýžených sto milionů dolarů. Při pohledu na to, s jakou lehkostí se ve filmografii debutujícího režiséra Matta Reevese objevil díky Abramsovu vedení jeden z nejvýraznějších hitů posledních měsíců, musí člověk předpokládat, že i mrtvá série Star Trek bude letos o Vánocích zázračně nastartována. Abrams zjevně ví, jak na to. Nezbývá než gratulovat a čekat, jestli budou z „blair-witch metody“ těžit další filmaři.

I druhé místo potěšilo. 27 šatů na těle Katherine Heigl totiž za víkend nastřádalo 22 milionů dolarů, což je na poměry naoko tuctové romantiky suma velmi příjemná. 27 šatů nejspíš vyleze na celkovou šedesátku. A z Katherine Heigl se stává velká hvězda, která klučičí svět Zbouchnuté dobře využila pro zesílení vlastní star-power. Důchodcovské melodrama Než si pro nás přijde zkrátilo své tržby o 21%, pořád jí to ale stačilo na bronzovou pozici a dalších 15 milionů. Pokles výnosů konečně postihl i čtvrtou Juno, která už neexpanduje, a tak lehce ztrácí – o 24% na 10 melounů za poslední tři dny. Na kontě už má ovšem suma sumárum fantastických 85 milionů dolarů, díky čemuž se nezadržitelně blíží do elitní společnosti stovkařů.

Pátá se drží dvojka Lovců pokladů, která dohmátla už na 198 milionů. Naopak až na sedmém místě paběrkuje komedie Mad Money, v níž se tři populární herečky (nenuťte mě je jmenovat) propůjčily očividně imbecilním útokům na bránice. Výsledek? Pouhých 7,7 milionů, o sto tisíc míň než získala o svém druhém víkendu rovněž blboulinká veselohra First Sunday. Následují dva dvousetmilionové megahity uplynulých Vánoc: Osmí řádí Alvin a Chipmunkové (průběžně 196 M) a devátá v klidu dožívá Já, legenda (247 M). Desítku snad už podesáté uzavírá Pokání, čerstvé nadopované Zlatým glóbem v kategorii nej drama roku 2007. Předvede už příště něco víc? Vyčkávejme ... Na každý pád se Pokání bude dařit rozhodně líp než „artovějšímu“ Až na krev, které zůstává v limitované distribuci zatím na jedenácté pozici, anebo Allenovu thrilleru Cassandra´s Dream, který nejspíš nedostane k dispozici víc než pár desítek sálů, v nichž nemá šanci oslovit masy. Woodyho novinky tak dost pravděpodobně čeká osud posledních kousků Sidneyho Lumeta: Kinopremiéra jen v několika málo sálech a komplexnější uvedení až na videu.

Za týden se do pořadí pokusí protlačit taneční epopej How She Move, dementní parodie Meet the Spartans, hi-tech thriller Untraceable a důchodcovská akčňárna Rambo do pekla a zpět. Do hry se vrací i na Oscary cílící Michael Clayton a Tahle země není pro starý.

Kompletní žebříček tady.