O uplynulém víkendu se v amerických kinech odehrávala bitva mamutích rozměrů. Podržtaškové z Harlemu, vedení Icem Cubem, jehož afro by se mohlo hvězd dotýkati, si to rozdali s ambiciózními důchodci na JIPce, kteří tak nějak chtěli pokukovat po Oscarech. Morgan Freeman a Jack Nicholson se sice nedočkají, ale v lidsky smířlivém road tripu Roba Reinera (Samotář v Seattlu) nakonec porážejí afroamerickou sílu o pár stovek tisíc (o dvojnásobek procent na Rotten Tomatoes :). Necelých dvacet milionů dolarů za první víkend není ani hořkých ani sladkých jak pro Bucket List, tak pro First Sunday. Oba filmy pravděpodobně stály kolem 40-50 milionů a snad ani nepočítají s případným pokračováním (i když historie zmíněné černošské komedie budiž nazvána vousatou).

Zajímavé věci se tedy dějí spíš na spodních příčkách žebříčku. Vychvalovaná Juno předběhla už v půlce týdne na denních výdělcích Bruckheimerovy Lovce pokladů a bere tak za víkend bronz, na kterých si dělal Nicolas Cage zálusk. Rozdílem slušných tří milionů (14M vs. 11M). Moderní dešifrátoři však nemusejí plakat, na tržbách už překonali (minimálně v Severní Americe) první film a Bruckheimerovi teď porostou evropské tržby takovou měrou, že za dva, tři roky tu máme další záhadu, kterou bude nutné rozlousknout. Nicolas Cage může být vděčný alespoň za jednu jistotu a já musím říct, že smířlivá padesátka v tomto případě značí film úplně pro každého, což se na tržbách jednoznačně projevuje. Jerry zjevně načal další úspěšný ročník.

O mimořádně huňatém úspěchu lze však mluvit až na pátém místě. Ultralevné béčko se zpívajícími chipmunky se závratnou rychlostí blíží k dvousetmilionové hranici (za víkend hlodavci připsali dalších devět milionů) a pokračování je neodvratné. Stejně optimistická nálada panuje i u podstatně dražšího sci-fi Já, legenda. Na tom Warneři rozhodně nešetřili, ale po pěti týdnech od uvedení už mají 458 milionů a to má Willík ještě pár trhů před sebou. Půl miliarda je jistá a pozice mezi nejvýdělečnějšími snímky sezóny taky. A pak že byl letošní Ježíšek chudý.

Warnerům patří i další dvě pozice žebříčku, ale hororový remake One Missed Call a romantická komedie P.S. I Love You se asi na výroční schůzi s přílišným nadšením probírat nebudou. Málo stály, málo vydělaly. Dokonale šedé položky na které zapomene účetní i divák. Totéž lze úspěšně předpovědět i zeleninovému animáku The Pirates Who Don't Do Anything, který se proradně dostal do Top Tenu a já teď o něm musím psát. K čertu s mluvícími okurkami. Přitom na hranici žebříčku čekají oscaroví favorité (Pokání, Soukromá válka pana Wilsona, Sweeney Todd), aby po vyhlášení Zlatých Glóbů (už za pár hodin) zaútočily na diváky se vší dostupnou municí. Snad to vyjde alespoň jednomu z nich. Z nejzažších pozic bude startovat britské Pokání, které má v Americe zatím "jen" 25 milionů, celosvětově pak třiašedesát. Na třicetimilionový film je to slušné, ale Joe Wright si zaslouží patřičnou diškreci.

Ptáte se, kde skončil nejnovější počin Uwe Bolla? Dungeon Siege debutuje až na čtrnáctém místě s 3.2 miliony dolarů z celkového počtu 1600 kin. Jason Statham brečí, američtí kritici nadávají a my se nepřestáváme těšit. Už aby to tu bylo. Příští týden bude mimochodem docela veselý. Zjistíme, zda je Monstrum novou Záhadou Blair Witch nebo jen nafouknutou marketingovou bublinou, Diane Keaton se definitivně znemožní v Mad Money a Katherine Heigl se pokusí vytěžit z úspěchu Zbouchnuté maximum v romantické komedii 27 šatů. Budeme držet palce.