Pochvaly a pohlavky si získaly na frekvenci MovieZone FM docela slušnou popularitu, proto nastal čas oprášit jejich formát a vyrukovat s ním mezi písmenka. Systém zůstává stejný. Jednou za měsíc budeme rozdávat červené a černé puntíky, na vás bude s námi souhlasit nebo hlasitě protestovat. Kdo nám padl do oka tentokrát?

Cival

Pochvala: Když už jsem před měsícem pohlavkoval ZDEŇKA TROŠKU za to, že se bude hlásit do Senátu, bylo by ode mě nefér nepochválit jej za stažení kandidatury. O zdraví se nežertuje, takže nebudu bádat po tom, jak je možné, že si pan režisér neuvědomil zdravotní rizika politiky ve chvíli, kdy svůj plán odtajňoval. Nešlo snad jen o součást kampaň před Nejkrásnější hádankou nebo o nenaplněný slib, který dal nad hoštickým pivem režírující velmistr nějakému místnímu potentátovi v růžových barvách, no ne? Každopádně, jsem rád.

Pohlavek: ... vlepuji KOMUKOLIV, KDO BY SI CHTĚL STĚŽOVAT, že dnešní kinematografie už nedává historii dobré filmy. Z největších pecek loňského roku jsem viděl zatím jen Amerického gangstera a Východní přísliby, už tahle dvojka mě ale stihla naplnt nekončícím optimismem. Co teprv pokud budou doopravdy tak dobré novinky od Coenů, Andersona nebo Nicholse? Zabije mě svou vytříběností dřív Pokání, Juno nebo Gone, Baby, Gone? A co na to Sweeney Todd? Snad podřeže každého, kdo tvrdí, že dnešní anglosaská produkce stojí za starou bačkoru!

imf

Pochvala: Pochvala mladým chlapcům s kravatami, co denně pobíhají po hollywoodském chodníku slávy. Letošní (i když mnohem spíš loňské) marketingové kampaně na Monstrum, Temného rytíře a Iron Mana totiž naznačují, že se v přístupu studií k fanouškům láme jedna epocha do druhé. Internet je konečně víc než jen odkladištěm upoutávek a čím dál tím víc projektů se pouští do originálních koncepcí. Levňoučké Monstrum se během prvního víkendu "zaplatí" jen díky marketingu (však na něj taky padlo víc než na samotný film), o Temném rytířovi se mluví díky po troškách uvolňovaným informacím a fotkám, přičemž podobný přístup volí i Marvel se svým Iron Manem nebo Hulkem. Studia pochopila, že internet je mocným nástrojem a postupně se ho učí využívat. Jen klepy, klipy a soutěže nestačí. Odpůrci virálního marketingu sice možná rotují ve svých křeslech, ale dokud plavou miliony správným směrem, zkusí na nás Hollywood všechno, včetně tuctu slepých uliček. Takže se nenechte oblbnout, protože hypeovací metody právě se zpožděním vstupují do třetího tisíciletí.

Pohlavek: Pohlavek jiným kravaťákům, tentokrát vyjednavačům WGA. Tihle pánové mají na starosti kontakt s velkými studii (resp. jejich zástupci) a jednou za tři roky musejí vyjednat nové, lepší smlouvy. Jsou za to královsky placeni a když šli do stávky, protože k předběžné dohodě nedošlo, většina veřejnosti jim fandila. Hlavně ta, která si myslí, že v Hollywoodu vznikají dobré scénáře. O několik měsíců a nabubřelých tiskových zpráv od WGA později už si ale není jistý téměř nikdo. Vypadá to, že vedení nesleduje zájmy celé WGA a chce se prostě napakovat. Celou řadu lidí rozladily zrušené Zlaté Glóby (tento krok byl však od scenáristů pochopitelný a skoro bych řekl rozumný), hřebíčkem do rakve je však dohoda producentů se sousední DGA (asociace režisérů), která byla na světě za čtrnáct dní společných schůzek, došlo k ní v zákulisí, bez hádek, stávek a transparentů (aktuální smlouva režisérům vyprší až v létě). Už začíná vyjednávat i SGA (herci) a WGA je tedy pod velkým tlakem. Zatím se zmohla jen na ubrečené komentáře, ale pravděpodobně jí nezbude než přistoupit na smlouvu v plus mínus stejném stylu jako režiséři (zástupci WGA právě studují její podrobnosti). A pak už to snad skončí, nejen v nejlepším zájmu scenáristů, kterýžto termín se objevuje na konci každé WGA tiskovky, ale v nejlepším zájmu všech. K čertu!

K0c0ur

Pochvala: ANDREE SEDLÁČKOVÉ za natočení a ČESKÉ TELEVIZI za uvedení dalších dílů z nepojmenovaného volného cyklu o Renátě Soukupové, která v opravdu dobrém podání Tatiany Vilhelmové řeší své vztahy, rodinu a sexuální život. Pochvala proto, že cyklus je díl od dílu lepší, chytřejší a nabízí okoukané české herce v podivuhodném "refreši", kde se opět stávají neokoukanými (přestože hrají své obvyklé typy). Kompaktní příběhový propletenec nabízí spoustu uvěřitelného a pochopitelného a vyvarovává se typickému šroubování přechytralých dialogů jako většina současné české produkce. Po dlouhé době něco, na co stojí za to koukat v neděli večer na televizi - a je to rozhodně lepší než polovina filmů v kinech.

Pohlavek: PALACE CINEMAS za jejich odporný šunkový popcorn. Možná moje hibernace v tomhle směru trvá už roky (vážně nevím, kdy se šunkový objevil v nabídce, popcorn jsem neměl ani nepamatuju) a tudíž si můžete v klidu ťukat na čelo, nicméně až před čtrnácti dny jsem s hrůzou zjistil, že aromatický a po všech stránkách dokonalý šunka-sýr zmizel z nabídky a nahradil ho mdlý a zcela nevýrazný šunkový. Rušení chroupáním při Svatbě na bitevním poli už nebyla taková zabáva, jak jsem si ji maloval, a ani házení popcornu do partnerčiných úst se nestalo obvyklým požitkem, když si na něm po každé dobré trefě prostě nepochutnala. Neubírejte nám slasti a radosti při minutách strávěných v přítmí kina a vraťte nám šunka-sýr, hulváti!

Mr. Hlad

Pochvala: Tvůrci ukázky na film BOBULE. Už si doopravdy nevzpomínám, kdy naposledy mi český filmový trailer udělal radost. Chaotická Svatba na bitevním poli, životu nebezpečné Na vlastní nebezpečí a nezapomenutelná Nejkrásnější hádanka s úvodem režiséra naznačily, že trailery jsou na tom u nás hůř než samotné filmy. Lidé zodpovědní za Bobule ve mně však opět vzbudili naději na lepší zítřky. Profesionálně udělaná práce, která díky dobře vybrané hudbě umí i dojmout, to je něco, co na našem filmovém trhu vyloženě chybí. Většina českých ukázek má za úkol upozornit, že film existuje a že v něm hraje Polívka/Langmajer/Trojan. Bobule ale mají vlastní náladu, atmosféru a vizuálně vypadají lépe než devadesát procent "hezké české konkurence." Zkrátka a jednoduše - už pár let se mi nestalo, že bych po shlédnutí české ukázky chtěl vidět celý film. A za to si tvůrci jednoznačně pochvalu zaslouží.

Pohlavek: ICE CUBE – Byl vším, čím může úspěšný afroameričan v Hollywoodu být. Rapperem, hercem, svým způsobem i politickým agitátorem a idolem mnoha mladých rozhněvaných mužů. Bohužel se mu stále tak nějak nedaří tohle všechno zkombinovat dohromady tak, aby nepůsobil směšně. Když se v kinech objeví jeho nová komedie, ve které hraje dobráka, co se rozhodne vyloupit kostel, a zároveň se ve své nové písni kritizuje politiku prezidenta Bushe a pokrytectví americké veřejnosti, je něco špatně. Ice Cube je svým způsobem sympaťák, ale musí se rozhodnout, jestli chce prorazit jako obtloustlý chlapík s divokým afrem na hlavě, nebo jako drsný gangsta, který člověku rozbije hlavu jen za to, že ho předběhl ve frontě na zmrzku. Obojí dohromady nejde.


Shushika

Pochvala: Vždycky se jednou za týden mrknu na IMDb do profilu JAMESE CAMERONA, jestli u jeho dvou projektů nedošlo k nějaké nepříjemné změně. Jestli si to třeba zase nerozmyslel, neposunul nebo něco podobného. Však už ho za ty roky známe. A vždycky mě potěší, že je vše při starém, což znamená, že roku 2009 nám Big Jim C ukáže, co si tam ty čtyři roky syslil. Tak to má být. Chválím! (minimálně do příštího týdne, kdy se zase něco může změnit)

Pohlavek: Vlastně ani nevím, koho za to zpohlavkovat. HVĚZDY? Jejich agenty a tiskové mluvčí? Představitele studia? Připadá mi, že se v posledních měsích stále častěji setkáváme s podivnými informačními hrami a úhybnými manévry, bez valného opodstatnění. O hvězdě X například prosákne informace Y. Hvězda se brání, prská a sveřepě hrozí soudy, aby o chvíli později s velkou parádou ohlásila zprávu, která je na 99% shodná s Y. Chápu, že v hollywoodské mlýnici se točí velké prachy a informace se tudíž musí uvolňovat postupně. Proč ale všechen ten tyjátr, který je leckdy bohapustým lhaním?

st39.6

Pochvala: WARNERŮM ZA ROZHODNUTÍ HIGH DEFINITION VÁLEK. Co jiného také čekat od modrého fanouška jako jsem já. Nezajímají mě spekulace o tom, kdo kolik úplatků přijal, sám jim nevěřím. Zajímá mě výsledek a ten je jasný: Blu-ray je formát, který nastoupí po DVD. Toshiba se schovává v rohu, rozhazuje své přehrávače za absurdně nízké ceny a pláče nad oficiálníma číslama: za poslední týden měla na trhu nosičů podíl už jen 15% prodeje. Sice bez nějakých blockbusterů, ale v zásobě nemají nic ani na příští týdny, takže se dá čekat další pokles. Zato modří předou blahem a radují se, že nemusí své sbírky rozprodat hyenám na eBayi.

Pohlavek: TELEVIZI PRIMA ZA VŠECHNO. Minule jsem tu pohlavkoval Novu za kanál Cinema a u televize zůstanu i tentokrát - pohlavkuji televizi Prima a to prosím pěkně za všechno. Tahle televize mě nejen nebaví, ale poslední dobou až irituje: její obroda designu je katastrofální úlet, kterému vážně nerozumím (a narozdíl od jedničky, na kterou se pěkně zvyká, se s ním asi nikdy nesmířím). Ještě o něco víc mě štvala reklamní kampaň na Hrdiny. Sice byla doslova kolosální a Heroes jsme potkávali i v kině, na to, jaký měla rozsah, byla ale vážně špatná. Z reklamních spotů se bylo prakticky nemožné prokopat k nějaké dějové linii; při jejich sledování jsem skoro nikdy netušil, která bije - a to Heroes znám velice dobře. Krátké televizní předěly typu "Tohle je Matt" jsou samozřejmě na nic, pokud v těch delších nepředvedete, co Matt umí a jak do příběhu zapadá. Jenže delší sestřihy měly také nulovou informační hodnotu, protože to byly vesměs nicneříkající záběry provizorně naskládané jeden přes druhý. Zachraňovala to tištěná kampaň, kde byl alespoň zmíněný příběh, Prima u mě ale i tak zůstává jen snůškou nemehel, která svou práci dělají jen způli. Programovou nabídku už raději komentovat nebudu. Obrázek si může každý udělat sám.