Slyšeli jste tu ránu? Že by Beowulf rozrazil bránu? Ne! To Robertu Zemeckisovi spadl ze srdce obrovský menhir. Jeho nákladná technologie dokáže diváky přilákat. Sice ne v takovém množství, aby se na motion-capturing a renderování „živých“ lidí vrhli další slavní filmaři, ale dost na to, aby si Zemeckis mohl dovolit vyslat do kin i o příštích Vánocích snímek pořízený víceméně stejnou technologií (bude se jmenovat A Christmas Carol a představí se v něm Jim Carrey). Rozpočet Beowulfa nám Zemeckis neodtajnil, snad aby se vyhnul neúprosným kalkulacím, které málem zadusily jeho Polární expres. I tak si lze domyslet, že otvíracích 28 milionů za víkend nepřinese producentům chmury. Objektivně řečeno, i při víc jak třech tisícovkách kin je tahle suma na horní hranici toho, co šlo vydělat. Publikum si mohlo klidně postavit hlavu a výpravný animák demonstrativně ignorovat, nakonec ale Zemeckisovi vzkázalo, že je tenhle směr zajímá a že za něj v severní Americe klidně utretí sumu blížící se sto milionům. Nedokážu teď odhadovat, nakolik se Beowulf vysněné metě přiblíží – na jednu stranu bude vytrvale poháněn IMAXy, nehrozí mu ovšem výdrž dětského Polárního expresu – vím jen, že Zemeckis nebyl vehnán do slepé uličky.

Na první pozici si navíc dokázal vypracovat slušný náskok na dva velehity předchozích dnů. Díky tradičně silné sobotě se na druhé místo znovu probzučel Pan Včelka, jemuž na kontě svítí už 93 milionů. Za víkend jich utržil 14,3, což odpovídá propadu o 44%. Třetí zůstal Americký gangster Ridleyho Scotta, jenž už překonal hranici sta milionů, a to o děvět set devadesát tři tisíce. O víkendu se za něj utratilo melounů 13, o 45% míň nežli posledně. Menšího poklesu tržeb se dočkal i Fred Claus aka Santa má bráchu, jehož ztráta 35% posadila na čtvrté místo s dvanácti miliony za poslední tři dny. Až na páté pozici se představila Říše hraček, což můžeme jednoznačně kvalifikovat jako neúspěch – k dispozici totiž měla stejně kin jako Zemeckisův Beowulf, tržby přitom prozatím skončily na cifře 10 milionů. Ale upřímně ... čekal někdo něco jiného? Bez slavné literární předlohy a bez velkých jmen (Natalie Portman a Dustin Hoffman NEJSOU hitmakeři) se nechá na hravé trailery utáhnout jen pár infantilních nebožáků. A to je málo.

Na šestém místě se nadále drží tichá voda podzimu Dan in Real Life (4 M, celkem 35 M), z osmé pozice odcházejí Hrdinové a zbabělci (2,9 M, v mezisoučtu 11 M) a na deváté se loučíme se Saw (2,3 M, suma sumárum 61 M). Mezi matadory se tak mohla vklínit kriminálka od Joela a Ethana Coenových Tahle země není pro starý, které na sedmé místo stačilo 184 kin a tři miliony. S ohledem na výtečné recenze se nedá čekat, že by i při expanzi do nějaké té tisícovky sálů postihl Coeny dramatický úbytek diváků, o to pozorněji můžeme přepočítávat výnosy jejich snažení. A přát jim úspěch. Rozhodně víc než desáté adaptaci knihy G. G. Marquéze Láska za časů cholery. Ani zprávy o tom, že její režisér Mike Newell zaštítí celovečerní verzi hry Prince of Persia, nevynesly „choleru“ výš jak na 1,9 milionu.

Za týden nás čeká možná nejdivočejší víkend roku. Do víc jak 3500 kin se vrhne Kouzelná romance, takový Hitman přitom bude střílet jen ve 2300 multiplexech. Na stejné číslo si přijde hudební drama August Rush s Freddie Highmorem a Robinem Williamsem, o trochu širší distribuce se naštěstí dočká Darabontův hororový thriller The Mist. Přičtěte černošskou veselohru This Christmas a šturmující Coeny a máte před sebou adepty na sedm míst z první desítky. Kdo z ní odpadne?

Kompletní žebříček hledejte tady.