Doposud jsme se zatím na stávku scenáristů jen odvolávali, případně jsme vám předkládali drobky z jejího průběhu. Protože to spíš než na sprint k vyjednáváním vypadá na zdlouhavou zákopovou válku, měli bychom si o pozadí celé hurá akce říct něco víc. Takže se připoutejte, podzimní hollywoodský bubák právě míří do pitevny.

WGA - Writers Guild of America - je sdružení amerických scenáristů píšících pro film, televizi a rádio. Dělí se na WGA West a WGA East. Každé tři roky tato odborová organizace, sdružující cca dvanáct tisíc scenáristů, podepisuje rámcovou smlouvu s AMPTP - Alliance of Motion Picture and Television Producers. Producenti dodají návrh smlouvy (většinou aktualizovanou předchozí verzi), dojde ke krvelačným jednáním a pak se to všechno podepíše. Letos však byly podmínky natolik nepřijatelné, že správní rada WGA podala návrh na stávku, který byl přijat a 5. listopadu (jak stylové) tak vstoupili všichni členové WGA do stávky. Hollywood se snažil co nejvíc scenářů a seriálových epizod zfinišovat, ale řada televizních sezón je roztočena a denní pořady musely jít okamžitě do repríz. Momentálně se na straně AMPTP nic neděje a stávka trvá. Pojďme se podívat na konkrétní důvody.

Kromě jednorázových honorářů za scénáře jsou autoři vypláceni ještě gáží od WGA. Ta pochází z mikroprocentuálních podílů za prodaná DVD (cca 4 centy z každého kusu) a televizní reprízy. Právě sazbu za DVD chtěla WGA už několikrát zvýšit na dvojnásobek, protože původní hodnoty vycházejí z kvót stanovených ještě za dob DVD. AMPTP dělá mrtvého brouka také v oblasti tzv. nových médií - streamovaných a stahnutelných verzí různých pořadů a filmů na internetu. Z toho zatím WGA nemá ani cent a přitom se jedná o další komerční formu distribuce autorských děl. Producenti navrhli, aby se na nová média uplatnila stejná sazba jako na DVD, přičemž ze streamovaných verzí by se WGA neplatilo vůbec nic. To se logicky setkalo s nepochopením ze strany scenáristů.

31. října definitivně vypršela stará smlouva a 2. listopadu WGA oznámila začátek stávky - 5. listopadu, jednu minutu po poledni. Čtvrtého listopadu ještě proběhlo poslední jednání, na kterém WGA couvla v případě DVD a přijala staré kvóty. AMPTP však odmítlo diskuzi o nových médiích a tak obě strany naštvaně odešly od jednacího stolu. Na obrázcích kolem můžete vidět, jak to dopadlo. Scenáristé vyrazili do ulic a psací stroje nadobro utichly. AMPTP si mezitím chytře nechala zpracovat studii podle které se ukazuje, že hollywoodští producenti jsou poslední tři roky těžce v mínusu, především díky poklesu tržeb z DVD. Celá zpráva vypadá těžce vykonstruovaně, zvlášť pokud se ohlédneme na výsledky prodejů (každý druhý týden jsou překonávány rekordy v prodejnosti za prvních 24 hodin, případně za prvních sedm dní). Ano, hollywoodské rozpočty rostou mnohem rychleji než tržby, ale díky kombinovaným ziskům z kina, DVD a televize si studia v dlouhodobém plánu vždy přijdou na své. Podobné prefabrikované výzkumy jsou pro AMPTP účinnou berličkou, scenáristy s protestními mávátky však zpátky k jednacím stolům nenaženou.

O tom že stávka může trvat dlouho nás přesvědčí pohled do minulosti. V roce 1960 byla stávka WGA kvůli zbytkovým honorářům (právě ta procenta za každou reprízu), v roce 1988 se stávkovalo znovu a opět kvůli stejné položce (tentokrát se producenti snažili zbytkové honoráře značně zredukovat, podobně jako když v roce 1985 chtěli WGA odepřít zisky z nastupujícího trhu s VHS). Obě stávky trvaly zhruba 22 týdnů a po té druhé přišel Hollywood o 500 milionů dolarů okamžitě a v dlouhodobém plánu zhruba o jednu desetinu poklesla návštěvnost (na původní hodnoty před stávkou už se pak nikdy nevrátila). V televizi se tehdy děly zajímavé věci, např. nová sezóna populárního seriálu Mission: Impossible spočívala v tom, že se znovu natočily scenáře z první sezóny, tentokrát s mírnými (neautorizovanými) úpravami a novým obsazením! Došlo také k rozmachu reality show, což je trend, který nás dost možná postihne i nyní, pokud bude stávka trvat déle (22 týdnů znamená zhruba pět měsíců, pro ty bez čínských kalkulaček). Jestliže se jednání neobnoví a v červnu se ke scenáristům přidají herci a režiséři, mohlo by to Hollywood ochromit nadobro. K podobně synchronizované stávce totiž nikdy v historii nedošlo.

Je třeba dodat, že stávka v roce 1988 byla ukončena přijetím smlouvy, která byla ještě nevýhodnější než ten návrh, kvůli kterému se stávkovat začalo. Uvidíme, zda se dnešní WGA poučila.