Americký gangster se dál směle pere za svoji slávu, přesto jej na špici kasovního žebříčku obletěla včelka Jerryho Seinfelda. Není to velké překvapení. Animáky mají odjakživa výdrž - s propadem o 31% si satirický Pan Včelka vcelku snadno doplachtil ke sladkým 26 milionům a zlaté pozici ve víkendovém vyúčtování. V celkových tržbách ale medonosného grázlíka pořád deklasuje fenomenální gangsta freska Ridelyho Scotta. Svár černošského mafiána s bílým poldou zajímal jen o 44% míň diváků než před týdnem, Americký gangster si proto připsal dalších 24 melounů a tím i stvrdil útok na pozici nejvýdělečnější kriminálky všech dob (Skrytá identita za mořem utržila 132 milionů, Gangster míří nad 140).

Kdo tipoval, že Včelce tvrdě zkříží cestu bláznivá rodinná komedie Fred Claus, ten se nepříjemně mýlil. Inu, nepříjemně ... jak se to vezme. Zastánce vkusu může těšit, že pitomoučkou vánoční komedii s Vincem Vaughnem nedotlačilo ani nasazení do 3600 kin k prvnímu místu. Diváci si naštěstí všimli bezpohlavních trailerů a zamítavých recenzí, a tak věnovali nezbednému bráchovi Santa Clause „jen“ 19 milionů. Fred si na sebe samozřejmě vydělá, protože štědrovečerní patlaniny se v kinech vždy udrží dlouho a minimálně do Vánoc se najde i dost zrůdných rodičů, kteří na ně pošlou své děti, kdovíjaká radost ale u Warnerů panovat nemůže. Snad to bude režiséra Davida Dobkina motivovat k tomu, aby zanevřel na hloupý mainstream a vrátil se k mainstreamu nadstandardně chytrému (v relacích Rytířů ze Šanghaje a Nesvatbových). Čtvrtí Hrdinové a zbabělci to od kritiků schytali jakbysmet a snad i proto si Tom Cruise nemohl spravit reputaci pošramocenou z neúspěchu Mission: Impossible III. Hrdiny a zbabělce navíc produkovala jím oživená společnost United Artists, takže politické rozjímání Roberta Redforda pro Cruise znamená hned dvojnásobnou komerční prohru. 6,7 milionu za víkend je prostě hrozně málo.

Pátý se statečně drží Carellův Dan in Real Life (celkem 30 M), na šestku spadl čtvrtý díl Saw (58 M) a výrazný úbytek kin rázněji srazil i sedmý The Game Plan (85 M) a hlavně devátou 30 dní dlouhou noc (37 M). Vklínil se mezi ně pouze garážový psychothriller P2, jemuž se ale s 2,2 milionu nepodařilo překročit vlastní stín. Škoda, trailer vypadal velmi příjemně. Desítku uzavírá Martian Child s Johnem Cusackem, níže zaujme už jen patnáctá kriminálka Tahle země není pro starý, díky které se bratři Coenovi vrací nejen k drsnějším odstínům své tvorby, ale hlavně na výsluní kritického zájmu. 95% pozitivních recenzí zavání opakováním oscarového Farga!

Za týden se o zázrak pokusí magická Říše hraček, o průšvih si bude koledovat Robert Zemeckis se svým Beowulfem a pár šťastlivců si bude vyznávat Lásku za časů cholery. Nevím jak vy, ale já cítím ve vzduchu zase žihadla Pana Včelky.

Kompletní žebříček hledejte zde.