Zadá-li za pár let uživatel jakéhosi MovieGooglu do políčka pro vyhledávání výraz „Podzim 2007“, dost pravděpodobně mu na prvním místě vyskočí Americký gangster Ridleyho Scotta. „Černošský Kmotr“ s Denzelem Washingtonem a Russellem Crowem, jenž v severní Americe utržil přes sto milionů dolarů a který vynesl Ridleymu Scottovi prvního, tolik vytouženého Oscara. Samozřejmě, teď trochu předbíhám ... ale minimálně první zmíněnou informací si už teď můžeme být jisti. Gangster shrábl už během prvního dne promítání monumentálních 16 milionu, což jej dovedlo k úhrnným 46 milionům za první víkend promítání. Těžko teď odhadovat, jak vysoko se podaří Amerického gangstera vystřelit v dalších týdnech - bude se licitovat o nejrůznějších nominacích (jakkoliv recenze už nejsou tolik extatické), bude se zmiňovat únik kvalitního DVDscreeneru na internet, který filmu paradoxně spíš pomohl, než ublížil (uživatelé filmových databází pějí ódy), a bude se zdůrazňovat, že když mohl Oscara uzmout Scorsese za nijak objevnou Skrytou identitu, měl by se splatit dluh i u Ridleyho Scotta. Na nejlepší film roku to na 99% stačit nebude, přesto by se o Americkém gangsterovi mohlo mluvit nejen v intencích jeho kolosálního kasovního úspěchu. Za ten si každopádně Scott, Washington a Crowe zaslouží uctivý úklon – stačí totiž srovnat jejich výnos právě s typově podobnou Skrytou identitou, která za první víkend urvala 26 milionů, a hned je jasné, jaký husarský kousek se téhle trojce podařil.

Na triumf ostřejší filmařiny s eRkovým ratingem (!) nestačil ani animovaný Pan Včelka. Léta připravovaná komedie s Jerry Seinfeldem si vedla též solidně, ani 39 milionů jí však na první místo nestačilo. U DreamWorks každopádně může vládnout spokojenost, protože Pan Včelka se pokusí doletět někam ke sto čtyřiceti milionům. Dost by mě zajímalo, jak se na to dívají hlavouni u Sony – hádám totiž, že kdyby svoje Divoké vlny necpali do přeplněné letní sezóny a namísto toho si podobně jako Pan Včelka počkali na dobu, kdy poleví konkurence (tedy dál od Shreka a Ratatouille), nemuseli by surfující tučňáci za mořem urvat chabých 60 melounů. Pan Včelka nastřádá bez větších problémů dvojnásobek, a to prosím nemá dvakrát dobré recenze. Ale kdo potřebuje recenze, když má marketing ...

Vpád dvou titánů uspíšil pád. Koho jiného než čtvrtého Saw. Brutální pokles tržeb o 65% připomíná, že i odhadovaných 75 milionů, které měla nová Pila v zámoří nakonec utržit, bylo příliš optimistických. 68 a víc ani ťuk! Jinak řečeno, nevyplatí se natočit ještě jedenáct dílů, jak jsem psal posledně, ale jen šest až sedm. Toho se snad ještě dožijeme. :-) Na Saw se už tlačí hřejivý Dan in Real Life se Stevem Carellem, jenž ztratil oproti minulému týdnu pouhých 31% ze svých tržeb a celkově má už 23 milionů. Příští týden bude Pile lehce přitápět i momentálně pátá 30 dní dlouhá noc. Suma sumárum má sice jemně přes 34 milionů, střádá je však s malinko větší výdrží než nekonečná série Jigsawových kulišáren.

Šestý zůstává Rockův The Game Plan, jenž se v horních patrech žebříčku drží už předlouhých šest týdnů! Na sedmém místě startovalo nepříliš interesantní drama Martian Child, v němž si John Cusack povídá s malým chlapcem z Marsu. Upřímně řečeno, i za ty nedomrlé tři miliony, co od diváků dostal, může být maximálně vděčen. Další tři do mrtě propírané hity letošního podzimu se ohřály v TOP desítce nejspíš naposledy. Dojde k výměně stráží: Michaela Claytona Tonyho Gilroye (prozatím 33 M), Perryho romantiku Why Did I Get Married? (51 M) a Gone Baby Gone od Bena Afflecka (15 M) vystřídají Hrdinové a zbabělci věčně politického Roberta Redforda, garážový horor P2, Pekelný plán legendárního Sidneyho Lumeta (u nás už v prosinci na DVD) a bláznivá vánoční komedie Fred Claus s Vincem Vaughnem. To bude zase zlaťáků. Uff.

Kompletní žebříček hledejte zde.