... než se na Saw přestane chodit. Já vím, může mi být šuma fuk, že nenároční hororoví konzumenti razí do kin každý rok na to samé a je jim při tom víceméně jedno, co „originálního“ jim Darren Lynn Bousman předhodí. Přeci jenom, na Saw od druhého dílu nekoukám, takže mi, s čestnou výjimkou děsivých trailerů, nijak neubližuje. Jenže když vidím, jak leckteří lepší tvůrci propadají finanční beznaději a jak se nadějný James Wan potýká s jedním komerčním průšvihem za druhým (ač to byl právě on, kdo celou sérii „udělal“ svým prvním dílem), rve mi nezničitelnost Saw srdce. Naštěstí je tahle sága předvídatelná i v komerčních ohledech. Jakmile se v sobotu prozradilo, že Saw IV během prvního dne promítání vydělalo o pár stovek tisíc dolarů míň než před rokem, bylo jasné, že loňský „opening“ za 33 milionů se zopakovat (natož navýšit) nepodaří. I 32 milionů je ale nehorázná pálka, mnohonásobně převyšující malinký rozpočet. Zuby Jigsawovy pily se nicméně pozvolna ztupují. S ohledem na stále rychlejší pád tržeb každého nového dílu Saw IV nevydělá v Americe víc jak 75 milionů. Pokud bude ze svého diváckého koláče i nadále ukrajovat po pětimilionových kouscích (a zbytek světa je nebude vytrvale suplovat), mohli bychom se v roce 2018, u Saw 15 s podtitulem „Jigsawova pravnučka“, dočkat chvíle, kdy už tahle rychlokvašková továrna na prachy přestane být rentabilní. Ano, těším se na ten moment a doufám v něj.

Saw tradičně neohrožuje valná konkurence. Alternativu si dovolil nabídnout jen Steve Carell v hřejivé „dramedy“ o pravých rodinných hodnotách Dan in Real Life. A nevedl si vůbec špatně. Dvanáct milionů vytažených z devatenácti stovek kin se v případě tak obyčejného titulu cení. Carell si díky němu napravuje pověst - po neúspěšném Božském Evanovi, který při tom vydělal přes sto melounů, jeho image paradoxně prospívá malý film mířící k pětatřiceti melounům. Na dalších pěti pozicích čekají samá pozitivní zjištění. Comicsový horor 30 dní dlouhá noc propadl o 58%, což není v přímém souboji s řeznickým Saw vůbec zlý výsledek. Uvidíme kolik milionů ke svým stávajícím 27 ještě přidá. O 23 – 29% propadaly víkendové tržby u komedie The Game Plan (4. místo, celkem už 77M), Michaela Claytona (6. místo, 28M) a Affleckovy lahůdky Gone Baby Gone (7. plac, 11M). Skvělá výdrž zmíněných tří titulů potvrzuje tři důležité věci: Jednak že rodinná zábava se jen tak neomrzí, druhák že na kvalitní thriller si diváci cestu najdou a, za třetí, že na režijní debut Bena Afflecka nadšení recenzenti dotlačí ještě několik tisícovek diváků. Naopak pátá konverzačka Why Did I Get Married konečně vyklízí pozice. Tyler Perry přesto nemusí nad polovičními ztrátami své romantické konverzačky lamentovat, protože i padesát milionů dolarů, jež si vydělá v severní Americe, bohatě převýší jeho investice. Černošských telenovel se navíc nezbavíme – premiéra dalšího Perryho cukrkandlu je ohlášena už na březen příštího roku.

Na zbývajících místech se neděje nic objevného: Výnosy parodické projímadla The Comebacks, dramatického We Own the Night a klasické Noční můry před Vánoci se nikterak zajímavě nepohybují. O trochu víc zaujme Andersonovo The Darjeeling Limited, jež se vyškrábalo na třináctou příčku. Na kontě se mu zatím válí příjemných šest milionů. Premiéry příštího týdne budou mířit mnohem výš. O zdolání stomilionové hranice bude snít animovaný Pan Včelka a „černošský Kmotr“ Ridleyho Scotta nazvaný Americký Gangster. Až daleko za nimi bude paběrkovat Martian Child s Johnem Cusackem.

Kompletní žebříček najdete tady.