Kinaři se bojí nejen pirátů, ale i nově nastupujících formátu vysokého rozlišení, které přeci jen zážitek z domácí projekce mnohdy posouvají za hranice možností standardních kinosálů (zvlášť těch ve kterých promítači neumí pořádně zaostřit ;). Je tedy potřeba přijít s novým trumfem. V době televize to byl surroundový zvuk a širokoúhlé formáty, dnes už zbývá jen přechod do třetího rozměru. Díky aktivitám některých hollywoodských tvůrců je nám vyhrožováno 3D brýlemi už pěkných pár let, ale zatím zůstalo jen u sporadicky roztroušených IMAXů. Teď se však do kin chystá hned několik vysokorozpočtových filmů v 3D (nejen Cameronův Avatar, ale třeba i Beowulf, Journey 3D, případně některé koncertní fláky (U2, Hannah Montana/Miley Cyrus), propagované Disneyem. Zkrátka na nás teď začnou útočit ve velkém. Že nejsme připravení? Mluvte za česká kina! V Americe už zedníci vesele budují nové systémy, aby se mohl Beowulf stát prvním 3D filmem nasazeným ve stovkách 3D sálů. Na kinařském veletrhu ShowEast (menší bráška ShoWestu) se promítalo pár ukázek z chystaných 3Dček a společnost Real D potvrdila, že uzavřela smlouvu s evropským řetězcem Odeon, podle které by měla během následujících dvou let vybavit podobným systémem na pět stovek sálů ve Velké Británii, Španělsku, Německu, Rakousku nebo Portugalsku. Nejlépe na tom však bude Anglie, ve které 3D kina najdete hned v několika řetězcích, kromě slavného Odeonu to bude třeba v londýnských kinech Cineworld.

sPro nás to zatím moc růžově nevypadá. Nejbližší kino vybavené podobným udělátkem bude v Berlíně nebo Vídni, do Prahy se pravděpodobně některých ze 3D systémů podívá prostřednictvím multiplexových gigantů (Palace Cinemas, Village Cinemas), ale o termínech by nebylo slušné ani spekulovat. Ostatně už fakt, že IMAX vynechává spoustu klíčových premiér (re-release prodloužených Transformerů) a vlastně i jeho nabídka vlastní dokumentární tvorby je dost chabá, hovoří za vše. Za progresivní kulturou tak budeme muset jezdit za hranice. Nová technologie IMAXu, spočívající v kompletně digitálním systému, by sice mohla leccos usnadnit, ale do amerických poboček se bude montovat až v půlce roku 2008 a to je, se započtením klasického zpoždění mezi Hollywoodem a kontinentální Evropou, až příliš pozdě. Objemné cívky s filmem však nahradí terabyty dat a do pěti let se většina multiplexů definitivně zdigitalizuje. Ano, diváci z menších měst, kde pobíhá během představení stará uvaděčka s baterkou a budí "štamgasty" se mohou jen trpce pousmát, ale pokud je tohle cesta např. k prvnímu 4K kinu (které mě osobně zajímá stokrát víc, než celá 3D maškaráda), tak už abychom vyběhnuli.