Útočí potichu a nenápadně. Málokdo mu věnuje pozornost. Málokdo si uvědomuje jeho hrozbu. Zatím. Jednou nás ale Tyler Perry může semlít všechny. A svět filmu už nikdy nebude stejný. Jméno tohohle svérázného autora asi většina z vás pořád nezná. Přestože jsme vás před ním už několikrát varovali. Tenhle černošský kýčař, který rád dojímá střední stav hřejivými melodramaty, je v kinech přitom úspěšnější než Peter Berg s Kevinem Smithem dohromady. Chytře cílí na afroamerickou komunitu, jíž nabídne co chvíli kousek svého láskyplného potulení. Dřív se svými dojáky o lásce, sexu a dobrém člověku otravoval jen jednou za rok, a to v únoru. Deník šílené manželky a Divná sešlost, v nichž Perry ztvárnil bodrou babičku (!), však vydělaly dohromady 115 milionů dolarů (při ani ne desetinových nákladech), což producentům vštípilo, že černošské variace na červenou knihovnu na plátně zabírají. Letošní Daddy’s Little Girls utržily sice „jen” třicítku, pořád to ale Perrymu bohatě stačilo na image hyperúspěšného autorského filmaře. Filmaře, který si může dovolit sekat dva filmy ročně, jak dokazuje nová romantika Why Did I Get Married ...

... která zvládla za jeden víkend vydělat 21,5 milionů dolarů! Opět zanedbatelné náklady, opět neuvěřitelně nudná trailerová kampaň, tentokrát ale v obsazení nechybí i nějaká větší hvězda. I když, hvězda ... jak se to vezme. Spíš celebrita: Janet Jackson. Ansámblová konverzačka o těch pravých rodinných hodnotách každopádně ještě podpoří Perryho rozlet. A bojím se bojím, že jednou přijde den, kdy jeho uslzené slaďáky ovládnou žebříček návštěvnosti každé tři čtyři měsíce. Na Perryho totiž nikdo nestačí. Gangsterka We Own the Night i thriller Michael Clayton měly k dispozici větší počet kin, přesto shrábly sotva polovinu toho, co Why Did I Get Married. Přitom 11, resp. 11,01 milionu představuje s ohledem na nižší svítivost obou titulů docela solidní výsledek. Perry je ale jiná váhová kategorie. Nechme se alespoň překvapit, jestli mu Michael Clayton nevrátí úder alespoň o pár týdnů později. Na thriller od scenáristy bourneovské trilogie totiž zahraniční kritika skládá jednu ódu za druhou, zámořské publikum jí proto doufejme podpoří i odpovídajícím zájmem.

Na jeho výsluní se stále drží The Rock s rodinnou švandou The Game Plan. Do kasičky jí přibylo dalších 11,5 milionů, při celkovém mezisoučtu na 59,4 milionů dolarů. Hezké. Naopak lehké rozčarování provází premiéru druhého filmu o královně Alžbětě. Zlatý věk vytřískal z diváků jen 6 melounů, jakkoliv měl k mání stejný počet kin jako Perryho čerstvý hit. Alžbětu navíc vyprovází do boje zklamané recenze, takže je dost dobře možné, že dlouho očekávaný návrat bledé Cate Blanchett ustrne pod hranicí dvaceti milionů dolarů, aniž by přitom přinesl alespoň nějaké ty ceny. Že by konec kariéry režiséra Shekhara Kapura? Dost možná ano. Sedmému Peteru Bergovi nic takového naštěstí nehrozí: Ačkoliv si jeho Království na sebe nevydělalo (průběžně 40 M), za rok se přivalí John Hancock a udělá z Berga komerční zaslouženou superstar. Nic takového nehrozí osobité umělkyni Julii Taymor, která se s muzikálem Across the Universe konečně vyškrábala do TOP 10 (jakkoliv měla v tu dobu na kontě už bezmála deset milionů). Na osmém místě si přišla na příjemné 4 miliony za víkend a chystá se dál expandovat do dalších a dalších multiplexů. Žebříček uzavírá Resident Evil: Zánik a Good Luck Chuck.

Příští týden na nás vybafne neznámý thriller Sarah Landon and the Paranormal Hour, režijní debut Bena Afflecka Gone Baby Gone, sportovní parodie The Comebacks nebo ambiciózní i skvěle obsazené drama Odvlečen. Navíc se vrátí i tři velké režisérské persóny. První americký film představí režisérka Susanna Bier pod názvem Spálené vzpomínky, svou první velkoprodukcí nám nabídne i talentovaný David Slade prostřednictvím comicsového hororu 30 dní dlouhá noc a první veliký hit připomene i Tim Burton znovuuvedením své Noční můry před Vánoci.

Kompletní žebříček najdete tady.