Tomu snad ani vy sami nevěříte. Že by Amerika přestala mít zájem o posledního silného konkurenta Willa Smithe? Tak špatně asi nebude. Pravdou ale je, že první Stillerův film od magahitové Noci v muzeu nikterak nezaujal. Farellyovská komedie Těsně vedle se kiny v podstatě jen protáhla. Nevynutila si nastražené uši a dychtivé oči, nezaujala třeskutými trailery, leda zmátla vetchou zápletkou a změněným názvem. Takhle se, pánové a dámy, komediální pecky nevyrábějí. Bratři Farrellyové vycházejí z módy už delší dobu, Ben Stiller je podržel alespoň v horních sférách kasovního žebříčku se čtrnácti miliony dolarů. Tahle suma se ve světle zářijové mizérie nemusí jevit jako malá, stačí si ale projet poslední tři Stillerovy kasaštyky, aby se nad výsledky Těsně vedle kabonili nejen počtáři u Paramountu. Noc v muzeu: 250 milionů dolarů. Jeho fotr, to je lotr: 279. Vybíjená: Dalších 114 milionů (a samozřejmě taky jen ze Severní Ameriky). Těsně vedle dokráčí leda k padesáti milionům. Na konci roku jej proto budou statistici hodnotit jako mírné zklamání.

Naopak mezi nejmilejší překvapení druhé poloviny roku se bude počítat Rockův The Game Plan. Ještě před rokem a půl by na tohohle vtipkujícího wrestlera nikdo nevsadil ani ošoupanou dvacku, teď už The Rock prohání Bena Stillera. I o druhém víkendu byl o jeho rodinnou komedii eminentní zájem, o čemž nejlépe vypovídá pokles tržeb o pouhých 29%. S 16 miliony Rock Stillerovi nakonec natrhl kalhoty a znovu se pohodlně usádlil na komerčním trůnu. Na třetím místě nadále zklamává Království, které pokračuje v trendu neúspěšných „mannovek“, když pravděpodobně neutrží ani padesátku. O stejnou sumu trpělivě bojuje bramborový Resident Evil: Zánik, jenž v podstatě drží laťku nastavenou předchozími díly.

Až tady se zjevují další dnešní premiéry. Víceméně průserové. Pro 3,7 milionů na vrub Probuzení tmy neexistuje žádná omluva. Foxové pro podvyživenou fantasy vymámili víc jak tři tisícovky „plexů“, diváci ale nejsou cvičené opice: Povšimli si lacinosti i všeobjímající matnosti, s níž další parazit na Narnii a LOTRovi nudil už v trailerech, a vyhnuli se mu obloukem o délce transsibiřské magistrály. Výsledkem je absolutní fiasko další levné fantasy, které nemusí ani tak děsit Zlatý kompas nebo dvojku Letopisů Narnie, jako spíš Kroniku rodu Spiderwicků a producenty případného pokračování Hvězdného prachu. Další novic, hudební Feel the Noise útočil ze skromné tisícovky kin, a tak nemohl napodobit úspěch tanečních hitovek Let's Dance a Stomp the Yard. Jennifer Lopez za tuhle poctu portorické hudební scéně asi mnoho neutratila, shrábnuté tři miliony proto lze jakž takž tolerovat. Mezi obě chudé novinky se vklínila jen rozpustilá eRková sprosťačinka Good Luck Chuck s polonahou Jessicou A.

Na dně přežívají staří známí z 3:10 to Yuma, Mr. Woodcocka a thrilleru Mé druhé já. Za týden je z žebříčku definitivně vytlačí sequel Královny Alžběty s podtitulem Zlatý věk, baseballová pohádka The Final Season, melodrama od „sračkaře“ Tylera Perryho Why Did I Get Married, sympatická kriminálka We Own the Night a Clooneyho expandující Michael Clayton, jemuž se zatím skvěle daří v limitované distribuci.

Kompletní žebříček najdete tady.