Český filmař upí a nemá peníze. Co mu nekápne ze státního fondu nebo od komerčních televizí, to jako by neexistovalo. Studenti filmových škol tak čelí neradostným vyhlídkám a hledí za moře, kde se to dolary jenom zelená. Aktivita dalšího sdružení filmuchtivých finančníků, Media Rights Capital, je toho jasným důkazem. Už jste u nás mohli číst o tom, že licenci na čtvrtého Terminátora vlastní nějací stateční hoši se stamiliony dolarů v kapse a jistě nejste nevšímaví ke sdružení vyvolených z Wall Street, které pod jménem Legendary Pictures vráží svoje peníze do velkých hitovek (zatím ve spolupráci s Warnery produkovali Superman se vrací nebo Třístovku, momentálně dělají na adaptaci Warcraftu). Trh se mění a mnohdy cenné licence jsou vytrhávány z náruče studiového systému. Ten zcela jistě nadále zůstane těžištěm hollywoodské produkce (studia budou vždy minimálně prostředníkem a zajistí distribuci filmu do kin pod svou hlavičkou), ale pokusy o filmy produkované plně za účasti soukromých sponzorů jsou čím dál tím častější.

Media Rights Capital teď hodlá na osmi filmech rozfofrovat čtvrt miliardy dolarů. Po tradičním vydělení obou cifer to nevypadá příliš slibně, ale ve frontě nestojí žádní nýmandi. Robert Rodriguez by měl za svěřenou částku natočit dětský film Shorts, pojednávající o capartech, kteří najdou stroj času a rozhodnou se ho využít ve jménu dobra. Zív. Scénář už jistě smolí Raketa Rodriguez, modrými pastelkami na nafukovacím poníkovi uprostřed tříhektarového bazénu. Pár milionů si pro sebe utrhne i Bruno v podání Sachy Baron Cohena, o kterém se po premiéře Borata dost mluvilo. Mediálně profláknutý je i horor The Box s Cameron Diaz v hlavní roli. Potřebujete tisícovku? Krabička vám je dá, ale někde v dálce bůh zabije nikoliv koťátko, ale rovnou člověka. Ve chvíli kdy taková malá půjčka skolí některého z vašich přátel, začne jít do tuhého. Režíruje Richard Kelly, jehož Southland Tales jsou už tři dny v trezoru a čekají na premiéru. Na jeho Donnieho Darka už padlo hodně prachu a tak by měl Richard definitivně dokázat, jestli je génius nebo klikař. Zatím to vypadá spíš na druhou možnost.

Mezi zajímavější z osmičky projektů patří životopisný Alfred Hitchcock and the Making of Psycho od Ryana Murphyho, ve kterém Anthony Hopkins ztvární slavného režiséra a Helen Mirren jeho manželku a věrnou asistentku. Foxcatcher Bennetta Millera (Capote) naznačuje, že tenhle režisér má slabost pro absolutní exoty, protože se jedná o životopis Johna E. du Ponta, paranoidního schizofrenika, který buduje wrestlingové impérium a hrozně při tom vyšiluje. Zní to podezřele, skoro jako režijní počin Rickyho Gervaise o chlápkovi, co v naprosto nevinné společnosti lidí začne jako první lhát. Lže jako když tiskne a protože nikdo v jeho okolí vůbec neví, že se to může, získává díky tomu pořádnou taktickou výhodu. Jenže lež má krátké nohy a Ricky Gervais je podivín od pohledu. Jestli neprorazí tímhle, tak už vážně nevím. Mnohem větší šance dávám zatím utajovanému dramatu od Todda Fielda (Jako malé děti). Všechny filmy by měly být hotové do konce roku 2008 a producenti je pak hodlají nabídnout některému z vekých studií jako licenci. Studio si zaplatí a bude moct pár let film "používat", přičemž bude platit procenta z výdělků. Proč se do toho ženou samotní filmaři? Pár kamarádšoftů a velmi svobodomyslně napsané smlouvy, nabízející absolutní tvůrčí rozlet. Producenti mimochodem nepotvrdili, zda se budou peníze dělit rovným dílem, ale zvolené žánry jsou finančně poměrně nenáročné, takže jak by řekl Bill Gates: 40 milionů by mělo stačit všem. Co by za to čeští filmaři dali. S podobnou injekcí by tu třeba konečně vznikla i nějaká ta žánrovka.