A to bez ohledu na to jak dlouhý časový úsek uplynul mezi natočením druhého a třetího dílu. Dokazuje to i Ratnerova další spolupráce s Jackiem Chanem a Chrisem Tuckerem. U Křižovatky smrti 3 sice musí producenti s radostným výskáním ještě chvíli počkat, protože rekordní honoráře nafoukly rozpočet na 140 milionů, ale 50 milionů za první víkend není žádnou ostudou. Není to sice 67 milionů, které vyfasoval druhý díl před šesti lety, ale interkontinentální buddy komedie naštěstí nezrezivěla do podoby propadáku a navzdory slabým recenzím znovu dokázala, že docházka letošních amerických diváků je víc než příkladná. Propad však bude velmi ostrý a dvojici všehoschopných policajtů bude muset jistit Evropa. Obávám se, že Francouzi budou na film spíš nadávat (ale to u nich není nic výjimečného :), nicméně je tu i řada dalších peněženek, které se žánru akční komedie milerády otevřou.

Na druhé místo se propadl třetí Bourne, který za víkend připsal 33.8 milionů a za deset dnů účtuje s částkou kolem 130 milionů. Greengrassův úsporný rozpočet (110 mil.) je tak na nejlepší cestě do černých čísel a to možná ještě předtím, než opustí americkou hroudu a rozeběhne se po světových končinách. To je bezesporu pozitivní a nedivil bych se, kdyby už v Universalu spekulovali nad dalším Bourneovým dobrodružstvím. Tenhle akční hrdina se jim vyplatí. I Simpsonovi ve filmu plní svůj úděl na jedničku a nadále překvapují. Levňoučký animák se drží zuby nehty na třetím místě a nepolevuje ve sběru diváků. 342 milionů celosvětově mluví za vše. Foxové narazili na žlutou žílu. A zlaťáky se jen sypou. Dočkáme se v dohledné době invaze dalších kreslených seriálů? Přehnaně rychlý vývoj v této oblasti nehrozí (to platí i o případném Simpsonovic sequelu), ale jistým změnám v producentských osnovách se zřejmě nevyhneme.

A nejen v oblasti animáků. Po vlažném přijetí Eragona to schytává i další ambiciózní fantasy. Hvězdný prach z pera Neila Gaimana se pod taktovkou Matthewa Vaughna nedočkal příliš slavného přijetí a startovních 9 milionů je doslova tristním výsledkem. Možná za to mohou unylé trailery, poměrně neznámé (případně vyhaslé) obsazení a relativní neznalost předlohy, ale Paramount si teď dvakrát rozmyslí, než vrazí peníze do nějaké fantasy, byť šlo o mrzkých 70 milionů. Do podnikové kasy se budou horko těžko dostávat zpátky.

Další filmy žebříčku si užívají vcelku mírné poklesy. Superpes snad dosáhne na nějakých 45 milionů a díky celosvětovým tržbám se i zaplatí, Hairspray míří k metě sto milionů a Chuck a Larry už jí úspěšně překročili. Sandlerův honorář sice film dostal v rozpočtu přes 80 milionů, ale myslím, že hasiči to mají v suchu. V dolní části žebříčku pak zkoušejí Warneři čáry máry s romantickou komedií Koření života, kterou nasazují do čím dál tím většího počtu kin. Zatím má 32 milionů a s trochou snahy snad vydělá i čtyřicet. Ale ruku do ohně bych za to nedal, stejně jako za to že přitroublá komedie Daddy Day Camp (pokračování Daddy Day Care) nás bude za pár let terorizovat na televizních obrazovkách. Debut na samotném chvostu Top 10 filmu předpovídá urychlený průchod kinem a brzké objevení na DVD. Tam mu bude určitě líp.

Z velkých pecek se v žebříčku už drží jen Harry Potter a Fénixův řád, který na osmém místě drží vlajku všech kouzelníků a může se pochlubit celosvětovými tržbami 822 milionů, což z něj činí třetího nejúspěšnějšího Pottera v sérii (za prvním Kamenem mudrců a čtvrtým Ohnivým pohárem). Pěkné. Stejně tak musíme pochválit Transformers, kteří překonali 300 milionů v USA a 600 milionů celosvětově. Kdo by to ještě před dvěma lety, kdy se Michael Bay začal zajímat o "nějaký film s hračkami", byl býval řekl. Smrtonosná past 4.0 pak se svými 325 miliony celosvětově vypadá vedle takových filmů jako podvyživený chudáček. Svoje si však John McClane vydělal, což se nedá říct o Sunshine, jehož nasazení v Americe se pod hlavičkou Fox Searchlight příliš nevyvedlo. Tři miliony za první čtyři týdny, mizivá propagace a příliš nízký počet kin. Zkrátka nic záviděníhodného.

Příští týden bude o poznání klidnější. S blížícím se podzimem studia zvolňují tempo a chystají výprodej slabších kousků. K těm by mohla patřit Invaze Olivera Hirschbiegela, kterou však provázely těžké porodní bolesti. Nechme se překvapit, jak se to projeví na tržbách. Proti sci-fi thrilleru s Nicole Kidman nebo Danielem Craigem stojí mimo starších hitovek třeba i historická levnota The Last Legion nebo teen komedie Superbad od autorů Zbouchnuté a 40 let panic. Že by další černý kůň? Letos jich po kinech pobíhají celá stáda.

Kompletní žebříček najdete zde