Nejslavnější filmový kritik Ameriky je konečně na internetu v celé své kráse. Kdo nezná, toho snad může omluvit jenom věk, případně neposkvrněnost světovou filmovou scénou, protože při brouzdání filmovým internetem dříve nebo později na Eberta prostě musíte narazit. Recenzováním se živí už přes čtyřicet let, dostal za to jako první (a zatím jediný) Pulitzerovu cenu, má vlastní hvězdu na hollywoodském chodníku a pojmenovali po něm i ulici. Začínal v devatenácti letech ve středoškolském plátku a pak se ho angažovali v Chicago Sun-Times. Zůstal jim věrný dodnes, ale jeho sláva stoupala exponenciálně, takže jeho recenze otisklo na dvě stovky novinových plátků, jeho rozhlasové a televizní relace se staly kultem a jeho každoroční přehled toho, co stálo za to vidět v kinech a na videu, patří v knihkupectvích k bestsellerům.

Je smutné, že začátkem třetího tisíciletí tohoto velikána světové kritiky (zavedl mimochodem ty slavné "palce", které často můžete vidět citované na obalech DVD a vypůjčili si je i Tomáš Baldýnský a František Fuka pro svojí rozhlasovou relaci Odvážné Palce) dostihla rakovina. Po několika úspěšných operacích je i nadále jeho stav kritický především kvůli poškození důležitých cév. Po operaci čelisti částečně přišel o hlas, ale jeho ruka stále pevně svírá pero a tak neustále chrlí recenze, které se krom perfektních odhadů a hlubokých zkušeností mohou pochlubit i mimořádně suchým humorem a notnou dávkou sarkasmu. Prostě král filmových kritiků, který dokázal zázrak - lidé ho mají rádi, i když pořád něco "kritizuje".

A vy ho teď můžete poznat v nejlepší formě. Na internetu je totiž bezplatně přístupný KOMPLETNÍ archiv televizních show "Siskel&Ebert at the Movies" (později "Ebert&Roeper at the Movies"). Každý týden tu Roger Ebert se svým kolegou Genem Siskelem (po jeho odchodu na onen svět ho nahradil Richard Roeper) rozebírali aktuální premiéry. I v době kdy se teprve rozbíhal byznys s VHSkami si poctivě archivovali každé vysílání a tak se teď na internetu ve streamovací podobě mohl objevit archiv pěti tisíc recenzí, několika desítek speciálů a dalších legrácek, které jsou fascinující procházkou filmovou historií. Ebert si navíc do studia často zval hosty z řad filmových celebrit, především režisérů, a sestavoval s nimi různé žebříčky.

Systém výběru konkrétních recenzí a vyhledávání zatím fungují značně prapodivně, ale s trochou trpělivosti se ke kýžené relaci přeci jenom doklikáte. A stojí to za to. Pokud chcete vidět, jak vypadala filmová publicistika před deseti nebo dvaceti letech a nebo vás zajímá, jak Ebert hodnotil filmy, na kterých jste vyrůstali, neváhejte ani minutu. Roger si zaslouží veškerou pozornost.