První díl Letopisů Narnie s podtitulem Lev, čarodějnice a skříň neměl snadnou úlohu. Už dávno před premiérou k němu přilehly přívlastky typu „Pán prstenů pro děti“, což v kombinaci s podivnou výtvarnou stránkou a King Kongem v pohotovosti mohlo předznamenávat velké zklamání Andrew Adamsona. Jeden z předpokládaných hitů letošní zimy ovšem obstál a přilepil se víceméně přesně tam, kde se jeho zámořská kasovní deflorace předpokládala. 67 milionů za víkend sice nezavdává důvod k přepisování rekordních zápisů, zvlášť když Pottera nedávno pokřtilo hned 102 milionů za úvodní víkend, ale i tak mohou tvůrci vcelku jistě načít přípravy druhého dobrodružství na bázi sedmidílné ságy C. S. Lewise. Narnia totiž zaostala za prosincovým rekordem Návratu krále o pouhých pět milionů, takže pokud se jí podaří vzdorovat tlaku jedné nejmenované přerostlé opice, pokud zvládne být v Potterově konkurenci tím jednoznačně silnějším vánočním tahákem, nemusí se režisér Andrew Adamson bát v příštích měsících pracovní nouze. U Disneyho se totiž už teď klepou na první dvousetmegový flák

Zato upozaděný Potter, jehož „ponížení“ (uvozovky mají protentokrát opravdu své nezcizitelné místo – Harry je samozřejmě i při vší momentální degradaci jiná váhová kategorie) Narnií jsme dlouho dopředu předvídali, si svůj příslovečný kalich hořkosti musel vyžahnout vskutku až do poslední kapičky. Páteční zrození Syriany zvládlo dokonat to, co nedokázala Aeon Flux v minulém týdnu. I 3.8 milionu stačilo s velikým odstupem na druhou příčku, stejně jako 12 melounů za celý víkend. Syriana zkrátka nezklamává a s předpokládanou výdrží a trvalým rekrutováním náročnějšího publika po vzoru Walk the Line by to mohlo stačit na výsledných 40 zářezů jen v Severní Americe. A to v sedmnácti stech kin není špatný byznys. To donekonečna omílaný Potter má nejlepší obchodní jednání už dávno za sebou. S Narnií ve vedlejších sálech se mu těžko mohla podařit náprava reputace, pročež se znovu potvrdila pochybná trvanlivost Newellova mazlíčka vyjádřená propadem o dalších 48% na 10.3 milionu a opětným zúžením náskoku před nejbohatším Kámenem mudrců už na pouhých pět milionů (Ohnivý pohár jich má momentálně 244). Meta 300 milionů se i s blížícími filmovými orgiemi za Santa Clausova cinkání čím dál tím jasněji přesouvá do fantaskní roviny.

To Aeon Flux se nikam nestěhuje. Komerční peklo ji zcela dle předpokladů pohltilo už týden po obstojném vstupu do kin. Aeon snad použila pro průjezd top desítkou Batmobil. Jak jinak si vysvětlit její totální průlet na šestý flek (se čtyřmi a půl miliony hned po bok stále vřele přijímané komedie Just Friends). O příčku výš si lebedí vděčně rodinný dolaronosič Yours, Mine and Ours (5.1 M), který určitě nebude mít potíže (po vstupu do zbytku světa) s vykrýváním 45 milionů z rozpočtu až do posledního centu. O ještě úspěšnějším Walk the Line (5.7 M) snad ani nemusíme vyprávět, protože i hranice osmdesáti milionů pro něj bude příliš skromná... a s potenciálním oscarovým ohlasem možná padne i ta magická stovka! Who knows. Přinejmenším zajímavě ovšem vyznívá jeho srovnání s Potterem. Čarující šprt totiž Johnnyho Cashe překonal při svém zážehu hned pětinásobně (102 vs. 22 M), dnes si přitom ztěží drží v porovnání s Walk the Line alespoň dvojnásobnou výnosnost. Jenže i bard Johnny se těžce zadýchá v příštím týdnu, kdy jeho kolegy – včetně paběrkujících Bohémů, Strašpytlíka a stále úspěšně osmé Pýchy a předsudku – čeká marný vzdor Jacksonovu King Kongovi. Bude z toho rovnou rekordních osmdesát milionů? A kolik si urve „serióznější Fotr je lotr“ pod titulem Základ rodiny. Ano, už v příštím týdnu se rozhodne o domině zimního laškování. Buďte u toho s námi.

PS: V pěti sálech uváděné Brokeback Mountain si okořenilo premiéru úspěchem u kritiků z L. A. Ti romanci Anga Lee vyhodnotili spolu s Dějinami násilí, Capotem a Hanekeho Utajeným za nejskvostnější dílo roku.