Což sice neznamená, že se barrandovské ateliéry v následujících měsících neprovětrají, ale naznačuje to nebezpečný trend. Šéfové Barrandova ostatně už před pár týdny upozorňovali, že krátkozraká politika vlády v této oblasti připravuje ve výsledku státní kasu o slušný balík. Jako by nestačilo, že nás před deseti lety Tom Cruise prakticky odstavil od hollywoodských zakázek, když se ho pražští radní pokoušeli oškubat o každý dolar, teď stojí Česko na důležité křižovatce a pokud chceme v pražských supermarketech potkávat hollywoodské celebrity (eh ;), měli bychom si vzít příklad z okolí.

Nová bondovka se nakonec bude natáčet doma v Anglii, zejména proto že Casino Royale vydělalo hodně peněz a tak si producenti mohou dovolit trochu pustit žilou. Návrat do Prahy však nebyl bez šance, protože to byl návrat na původní místo natáčení. To má vždy svou cenu. Potíž je v tom, že zatímco loni bylo na daňové a jiné úlevy zahraničním filmařům jednorázově vyhrazeno pět milionů dolarů, letos se v této položce objevuje kulatá nula a novela příslušného zákona je v nedohlednu. Díky tomu Barrandov vypadnul ze hry a stejný důvod odehnal z Prahy i Guillerma Del Tora, který se rozhodnul natočit druhého Hellboye v Maďarsku, kde se filmařům nabízí až 20% proinvestovaných částek (v podstatě dostanou zpátky celou DPH). A to se vyplatí. Ono totiž dnes v Hollywoodu nejde ani tak o atraktivní lokace, protože jestli jste kdy vytáhnuli nos z České republiky, budete muset uznat, že i zbytek Evropy má co nabídnout.

A Česku nemusí jít ani o peníze, ani o prezentaci památek, jde tu čistě o prestiž. Bond se ani náznakem neodehrává v Česku, ale všichni vědí, že se tu točil. Je úplně jedno, že Karlovy Vary jsou vydávány za kasino uprostřed neznámé země, Pendolino za "nějaký vlak" a když už se např. Praha v nějakém filmu objeví, je to materiál na seminární práci o deformaci místní geografie. Jednoduše to prospěje cestovnímu ruchu, kreditu republiky jako celku a mnoha dalším věcem. O tyto věci ale dost možná v budoucnu přijdeme. Stačí se podívat na situaci v samotné Americe. Půlka filmů se točí ve Vancouveru (Kanada má jeden z nejvychytanějších systémů různých podpor pro filmaře), druhá (ta výrazně dražší) pak vede dlouhá vyjednávání s mnoha státy. Každý se může přetrhnout.

Spielberg netočí v New Yorku jen proto že na to má, ale taky proto že ho New York chce. Ano, necháme vás točit pod brooklynským mostem, možná vám ho i na pár hodin zavřeme a dostanete zpátky třicet procent, když si pronajmete tuhle a tamtu lokaci. A kdybyste nám do jednoho záběru střelili nové autobusy MHD, tak vám zajistíme zadara catering a komplet elektřinu zdarma. Tohle lákání bude muset přejít i do slovníku české vlády, jinak si budou muset naše ateliéry vystačit s českou "elitou". A to by bylo mimořádně smutné.